De sju senaste grejorna

31746-662
Har inte bloggat på hela helgen. Hur mår Stockholm? Höhö. Säkert alldeles strålande. Marlabloggen har antagligen föga betydelse i era liv. Men ni kommer tillbaka och ni blir allt fler, det glädjer mig. Jag har som alltid en del viktiga saker, samt mycken bisarrt blaj att berätta. 

7 grejor:


Grej 1 - Förläggaren

Han läste min blogg och dök fram en sommarnatt på Riche och sa hej. Vem är han? tänkte jag och smickrades lite sådär fjortisfånigt när han sa att han gillade blajet och allt det här som jag ägnar timmar åt. Vi fann varann där på nätet och i vimlet och nu satt jag i hans kök på Sveavägen. Hela lägenheten förmedlade värme. Det var så mycket Han med alla böcker i rader ända upp till taket, som i ett gammalt bibliotek. Väggarna var målade i dova färger och golven knarrade. Han kramade mig och log, jag kände mig välkommen. Det var spännande, som alltid då man för första gången får stiga in i någons liv. Böcker, böcker, böcker. T o m böcker i köket och jag lyfte på dem för att se vad han läste. Det var allt från faktaböcker och skönlitteratur till prosa och en liten handbok om självförtroende. Fint på något sätt. Att tänka sig den stora, fina, långa mannen läsa den lilla självförtroendeboken som såg ut kunna försvinna i hans enorma nävar.

Han bjöd på valnötspasta och rött vin och han log igen och igen precis som jag! Jag lät shirazen fylla min mun och lutade mig bakåt. Han fick mig att slappna av. Efter middagen gick vi in i vardagsrummet. På vägen dit slängde jag undrande blickar på sneakersamlingen i hallen. Säkert 30 par sneakers i alla möjliga modeller och färger stod uppradade till allmän beskådan. För att inte tala om den gedigna samling halsdukar som låg huller om buller på hatthyllan. Han bar alltid halsduk, varenda gång jag såg honom och det var första gången jag såg honom utan. Vad är dealen med dem? tänkte jag. Han såg ut att vilja förklara sig. "Ja, alltså. Jag vet inte. Jag har alltid gillat det. Det ser liksom välklätt ut".

Han behövde bara sträcka ut armen för att nå hatthyllan när han skulle ta ner dem en i taget, så enorm var han. Han började berätta om dem. En del halsdukar hade sin egen lilla historia. Jag kände mig som en exhalterad liten klänningsdvärg när jag lyssnade. Sen drack vi min Chablis och jag började känna mig berusad. Det var dagen efter "Alla Hjärtans Dag" och vi pratade om viktiga saker. Det var så skönt att vräka ur sig det miserabla. Snart kirrar jag upp honom med någon av mina snygga tjejkompisar, helt klart. Snällare än snällast är han den där halsduksmannen.

Grej 2 - Blind date med vacker dam

Det var hysteriskt i tv-fabriken. Jobbade över till sju och efter det halvsprang jag till tunnelbanan. Fredagen bet i kinderna. Äntligen helg, hoaaa! Jag ansträngde mig för att varva ner  när jag slängde i mig den välagade lyxhamburgaren på restaurang "Bara Vi" på Skånegatan. Där satt jag med barndomskompisen Sofia och efter det skulle jag möta upp Fotograf-Tove på Djurets Ljudbar. Det var propperiäckel-fullt på Pet Sounds så vi gittade direkt till Nada. Tove är som jag, och jag är som henne kom vi fram till men ändå inte. Det är ganska skönt att snacka med flickor med liknande erfarenheter. Sweet as candy är hon också, för att inte tala om hur ballsnygg hon är på jobbet med kameramonstret på axeln. 

Jag var aningen fnittrig av en annan anledning. Jag satt och väntade på en mycket speciell dam. I ett halvår läste jag hennes blogg. Den galna, tossiga, välartikulerade, blonda, självutlämnande och alldeles underbara Maggie May. Hon skrev med både käft och hjärta. När hon abrupt och obarmhärtigt lade ner bloggen blev abstinensen så stor att jag mailade henne och skrev att det var väl själva faaaaen att hon slutade! "Jag knarkar din blogg varje dag!" Jag tror det var så jag skrev. Hon kikade in på min blogg och kommenterade det här inlägget. Sen mailade vi i ett par månader och slängde käft som värsta bästa gamla polarna. Nu skulle vi äntligen ses. Jag skickade ett sms innan "Åh Mirja vad jag längtar! Hö hö hö." Hennes svar var "Tyst nu, annars kommer jag att bli ofattbart generad när vi ses. Ditt miffo". Men det gick helt smärtfritt till. Med rak hållning gled hon in på Nada och slängde av sig kappan och skred ner på pallen bredvid mig som värsta Nadadrottningen. Och vi samtalade.

Precis som väntat var hon en nice puppa den där Mirja. Lite ballare, mer självsäker och mindre fånig i verkligheten bara. En mycket älskvärd buksyster, det må jag säga! Vi ska bli lite mer uppstyrda framöver.  

Grej 3 - Hotel Reisen.

Hade knappt hört talas om stället på Skeppsbron. Men jag smsade alla vännerna och alla kom! Det var Mary Kry, det var Karin L, Mattemus, Nam, Tom och Fotograf-Tove igen, med flera. Enligt ryktet har ett konstnärsällskap tagit över baren och ska fixa spexiga ferrar framöver. Några snubbar jag sett i innerstadsgeggan på sena nätter ville att vi skulle haka på upp på deras rum. Det låter snuskigare än vad det var, då de enbart ville visa oss inredningen. Tydligen har varsin konstnär fått i uppgift att inreda varsitt hotellrum. På nattkröken blev det efterfest och dans i min fashionabla lägenhet.

Grej 4 - Mumsig middag

Var hemma hos Karin L (hon som brukar stå i fönster) på Vallhallavägen. Jag var schleten som ett skändat djur och ville mest ligga hemma och porra med Mr Ligganoff, men det fick vänta. Det blev wasabi-sallad till förrätt med rå tonfisk, avocado, sesamolja och  citron. Huvudrätt Thaisoppa och till sist en egenhändigt tillagad chokladmousse. Bravo och tack Karin! Du är en av de bästa fenomenala kamrater, precis som Katja som också var där. I Karins såpbubbelformade bandare hittade vi ett snyggt ärtgrönt gammalt bortglömt kasettband, vilket genererade stor nostalgi (se bilden). "Raptrax". Otroligt tidstypiskt. Senare drog samtliga till Spy men jag tog en snabb bärsa på söder med Toffe, Dr Brorson och en ny bekantskap vid namn Mattias. Trevligt värre, nu blir det till att adda honom på myspace.

Grej 5 - Dyr grå kappa

Det var mycket nära att jag brände 4000 lax på en grafitgrå vacker kappa på Grandpa. Mattemus läxade upp mig med ett bestämt NEJ. Vilket så här i efterhand verkar skäligt. Personalen som fick mig att känna mig som en världsbäst prinsessa i kappan, fnös när jag lyssnade på Mattemus. Men vem kan låta bli att lyssna på en fantastiskt klok, snygg och jordnära man med halvt ryskt och halvt samiskt ursprung? Ingen. Jo, Karl kanske. Han köpte en svart rock och blev så vacker så!

Grej 6 - Billig brunch på String

Som vanligt. Mattemus och Tabias och jag. Medan jag svullade blåbärsfilen och hummusen skummade jag igenom Vice. Blev lätt illamående av artiklarna, sådär som man alltid vill bli då man läser den. Såg Popmorsan med karln och nykläckta bebben ett bord bort. Alltid intressant att få ett ansikte på folk. Ja på karln alltså, henne har man ju sett förr. Till slut gick människosorlet efter den alkoholiserade helgen mig på nerverna, så jag smet hem till ensamheten. Oh ljuva ensamhet!

Grej 7 - Helgens ord

"Glam-öl "- Ett uttryck som myntats av Mary Kry. När man inte blir berusad men får lite luft ute bland folk. Ev mingel kan uppstå. Vi gillar det. Vi ser fram emot många glamöls-kvällar.

Kommentarer
Postat av: Miss Kry

Mm, jag håller med. Han passar i halsduk. Den enda negativa med dem är att man inte får spana in hans chest hair. Ham har sånt. Han har visat det för mig.

2007-02-18 @ 20:13:32
Postat av: marla

Oj fan! Jag kollade inte efter. :)

2007-02-18 @ 23:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback