Hatbrott mot HTB-personer dissas i polisutbildningen

image932
Jag blev väldigt väldigt sur nyss. Jag minns
mediedrevet och debatten om Facundo Unia 2003, efter att han misshandlats på öppen gata under Pridefestivalen. Jag minns hur engagerade journalister, polismyndigheten och politiker var i HBT-frågor. Och vad läser jag nu i DN? Jo att Polishögskolan tar bort HBT-kurs ur läroplanen.

Varje dag anmäls 3 nya hatbrott, hatbrott med rasistiska eller homofoba förtecken, enligt kriminologen Eva Tibys forskning som visserligen har några år på nacken vid det här laget (2004).

Om svenne bananer, nazistiska skinnskallar och National- och Sverigedemokrater tar till våld för att motverka homosexuellas rätt att existera, ska det inte även fortsättningsvis vara ett prioriterat område i polisutbildningen?

Vad tycker vi om det här vänner? Karl? Min transexuella väninna? We fucking hate it.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Om "svenne bananer, nazistiska skinnskallar och National- och Sverigedemokrater tar till våld för att motverka homosexuellas rätt att existera.."
Då ska de anmälas och ställas inför rätta. Att dessa s.k. hatbrott inte får en egen 6-veckorskurs har att göra med att det är ganska många andra saker en blivande polis ska lära sig på två år.
Citat: Enligt handläggaren på rikspolisstyrelsen
Kim-Lena Ekvall Sedenblad, som ansvarar för utkastet, så är hatbrott och hedersrelaterade brott fortfarande prioriterade områden, men frågorna kommer att föras in i andra delar av utbildningen.
Om du orkat läsa hela artikeln på DN hade jag sluppit klistra in ovanstående i Din blogg.

2007-05-21 @ 23:29:11
Postat av: marla

Niklas. Jag antar eller inbillar mig inte saker, i motsats till dig, när du fantiserar om att jag inte läst hela artikeln. Faktum är att jag lusläst artikeln och är ändå riktigt jäkla missnöjd med förändringen i utbildningen.

Postat av: Fred

Jag tror att du blev argare fortare än du läste klart. Som det står i artikeln så planeras innehållet i delkursen att integreras i övriga utbildningen och det låter faktiskt ganska bra att läsa delar av detta ihop med det föreslagna "våld i nära relation"-kapitlet. Fast jag förstår att folk reagerar extra mycket när Annika Hamrud uttrycker sig på det där lite lätt dryga sättet. Hon får det att kännas som jag läst att 150 meter simning ska ersätta hatrottskursen... Man glömmer liksom bort att ansvarig för utkastet säger att det är fortsatt prioriterade frågor. Att det finns en delkurs som heter hatbrott kan ju inte vara något egensyfte.

2007-05-21 @ 23:43:10
Postat av: marla

Risken med förändringen är som alltid när konkreta utbildningsfrågor integreras med övrig utbildning, att
de här viktiga frågorna försvinner in i mängden och inte prioriteras som de gjort de senaste åren. Jag förstår över huvud taget inte motiveringen för en förändring.

2007-05-21 @ 23:46:40
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Illwill

Om "svenne banan" (vad fan det nu är) blir nersparkad av "Ali arab" (titta vad skoj det blev) för att han var vit...eftersom detta är betydligt mer vanligt...borde inte det få en kurs?
Om "Anna Panna" blir våldtagen av "Achmed Mustach" för att han är en typisk invandrare och hon är svensk...något som också är betydligt mer vanligt i dagens Sverige...borde inte det få en kurs?
Nån speciell anledning till varför du vill ha särbehandling som homosexuell? Anser du att du är mer viktig än heterosexuella? Är mörkhyade viktigare än ljushyade enligt dig?
I min naiva värld så tycker jag att man ska dömas för det brott man begått, inte för ens politiska eller sexuella åsikter. Självklart håller inte du med, du är politiskt korrekt och vill särbehandlas.

2007-05-22 @ 04:39:25
Postat av: Fred

Hej,
Espressionista...lol. Tar du bort kommentarer för att du inte tycker dom passar här så kan du lika gärna skriva dom själv för då är det inget system för kommentarer. Du kan knappast tyckt det var elakt eller förolämpande innehåll så jag antar att du blev besvärad av dom.

2007-05-22 @ 07:02:25
Postat av: marla

Fred, nu förstår jag inte vad du pratar om. Skulle aldrig ta bort några kommentarer om det inte var rena hot eller kränkningar.
Samt: Helt plötsligt kom jag på varför jag en gång lovade mig själv att inte diskutera samhällsfrågor på den här bloggen. Gissa varför.

2007-05-22 @ 07:38:35
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: majki

Jo men Marla... du har ju rätt att bli arg, speciellt när du har rätt.
Den fanns där för ett skäl, för att alla brottsoffer inte blev/blir lika bemötta, för att kadetterna behöver lära sig, de behöver höra det. (de är ju miffon)
"fortfarande prioriterade brott" -Pyttsan, Bah Humbug; Det har de aldrig varit och kommer aldrig att bli, det enda som är mer tillåtet än bögknackning i Sverige idag är våldtäkt, vilket legaliserades i smyg förra månaden.

2007-05-22 @ 08:22:42
URL: http://arglitenman.blogg.se
Postat av: majki

Fred; är du säker på att du skrivit in rätt nuffror och/eller versaler/gemener i checkrutan som kommer upp ibland efter att du klickat på "skicka kommentar"?
Dessutom vill jag gnälla lite över din och IllWills oförmåga att hålla en god ton, både hans "du är politiskt korrekt och vill särbehandlas", eller ditt "Espressionista...lol" är direkt otrevligt och väldigt onödigt även om man inte samtycker i en "diskussion". ...vad nu den än handlar om? -Marlas rätt att bli arg när hon vädrar bullshit?
Nä, skärpning nu va.

2007-05-22 @ 08:41:53
URL: http://arglitenman.blogg.se
Postat av: Skolfröken

Marla,
Jag håller med dig. Som pedagog har jag erfarenhet av vad som kan ske när kurser med specifik karaktär integreras i kurser med annan specifik karaktär. Hatbrott och våld i nära relationer är inte våldsbrott av samma typ eller drivna av samma motiv.
Det som de facto händer när man integrerar en kurs i en annan för att "optimera" verksamheten är ju att båda kurserna blir nedkortade och breda snarare än djupa.
Utan ambition att nedvärdera polisstudenterna eller de blivande sådana, kan ju konstateras att en kultur av traditionell grabbighet präglar Polishögskolan, och att detta kan och bör vara ännu ett incitament att på djupet analysera brott av mer komplicerad karaktär, som hatbrott, våld i nära relationer, våldtäkt, hedersrelaterat våld och andra brott grundade i maktproblematik. Vi bör inte ta ifrån de blivande poliserna deras möjlighet att skaffa verktyg att ifrågasätta rådande normer. Och vi bör ge dem verktyg att med rätta as-sätta dit bögknackare, våldtäktsmän, hustru-, make- och barnmisshandlare. För visst måste det finnas ett egenvärde i att ge särskilda resurser att skydda dem som är mest utsatta?

2007-05-22 @ 09:29:58
URL: http://katzentante.blogspot.com
Postat av: GH

Utan att ha läst varken bloggen (mer än några rader) eller kommentarerna (flyktigt) - p ga tidsbrist just nu - kan jag iallafall konstatera att så här långa och eftertänksamma efterdyningar har jag inte sett här på länge... :-o

2007-05-22 @ 13:09:20
Postat av: marla

Majki: Nu är du och jag på samma sida, tack.
GH: Har slagit alla rekord nu! Vet inte vad det beror på.

2007-05-22 @ 15:58:47
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Annaa M


Ojdå, vilket rabalder det där blev då, du har tydligen mer lättretade läsare på din blogg än vad jag har på min! Mina är kanske mer politiskt korrekta? Fortfarande tycker jag något av det mest märkliga i ansvarig handläggares uttalande är att hatbrott ska tas upp under ämnet "våld i nära relationer". Det kan vara så att man helt enkelt har missuppfattat alltsammans och tror att hatbrott mot homosexuella är när två bögar som är ihop klår upp varandra. Och som sagt, simma får de ju lära sig. Har vi inte obligatorisk simskola i grundskolan? Det trodde jag.

2007-05-22 @ 20:29:27
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: j

Samhällssaker SKA man skriva om på sin blogg om man bryr sig om vad som händer utanför ens egen lilal bubbla, men man måste våga ta och riskera att en och annan sverigedemokrat eller syndikalist skriver diverse hemskheter eller att folk inte enkom kommer med "vad bra du är" inlägg. Annars ska man inte blogga. Själv började min underläpp i och för sig darra när jag fick in en tvättäkta rasist på min blogg.

2007-05-23 @ 17:31:17
URL: http://www.jennyforpresident.blogspot.com
Postat av: marla

AnnaM: Det har jag verkligen.
Jenny: Helt sant, men ibland förvånas man över de aggron som hittar hit. Dock så överväger fördelarna i skrivandet, jag fortsätter!

2007-05-23 @ 19:08:57
URL: http://marla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback