Fylle-sms konspirationsteorier och identitetskriser

31746-132

Här kommer det spretigaste blogginlägget i marlabloggens historia:
"Fylle-sms, konspirationsteorier och identitetskriser
"

Pete lärde känna mig som en energifylld, rastlös, uppskruvad, entusiastik, galen och glad semester-marla. Nu har jag återgått till att bli en trött, tråkig, seriös karriärs-marla. Pete vet inte längre vem jag är, han är förvirrad. Jag har absolut ingen identitetskris, men Petes förvånade blick när jag tackade nej till ett glas vin klockan 22.00 hemma i hans och Pierres stylade lägenhet igår, får mig att undra om inte han kommer att få en å mina vägnar.

Det är ganska skönt att vara tråkig. Att gömma sig under en filt och dricka kammomill-te. Att stiga upp 07.30, sätta på perkulatorn, blanda ihop en müsli, läsa DN, skriva en blogg, knata till jobbet exakt 08.30, dyka upp där i tid, säga hej till alla arbetskamrater, komma hem, låta en av de mer skötsamma kompisarna komma förbi på en fika för att sen gå och lägga sig före midnatt. Ingen alk, inga cigaretter, inga dekadenta sena nätter, bara samma sak dag ut och dag in. Men det är på gott och ont.

Arbete gör människor omänskliga och asexuella. Vardagsysslor och arbetsuppgifter rutar in oss till robotar och får oss att stänga av alla känslor.

Det är lätt att tänka bort kärlek, relationer, sex, kreativitet, lycka och andra viktiga livshärligheter. Vilken envåldshärskare kom på att det bästa sättet att hålla oss människor i schack var att sätta oss i arbete? En av mina nyfunna vänner, en arbetslös filmmakare som inte haft ett ordentligt jobb många år, är beredd att hålla med. Där har ju kreativiteten fått sitt uttryck också- 35 filmer har skapats. Om han ligger mer än andra har jag ingen aning om.  

Jag älskar konspirationsteorier. I Platons ”Staten” kan man läsa om hur han tänker sig det goda samhället. Han förespråkade självklart aristokrati där de bildade, bäst lämpade styr det dumdristiga folket och rättrådighet är det viktigaste. Demokrati slutar bara i total kaos och anarki.

Mhm. Mhm. Små arbetsmyror ska vi vara, det dumma folket. Vi ska låta de mer bildade styra oss. Det ligger väl nåt i det. Då kanske vi inte hänger på Riche och F12 halva nätterna, ligger med varandra, lever på bidrag, sprider sjukdomar, bränner pengar, blir omoraliska, äter skräpmat, blir feta och alkoholiserade, börjar knarka, gör uppror.

Adorno och Horkheimer på Frankfurtskolan menade på att all populärkultur var lättuggade nöjen som fick oss att tänka bort de egentliga samhällsproblemen. Så länge människorna sysselsattes med bio och andra nöjen, så länge de matades med så många intryck som möjligt från reklam och medier- så skulle de inte göra revolution.

Trots att jag återgått till det skötsamma jobblivet igen efter en händelserik sommar, hänger sig rester kvar. Inatt fick jag ett regelrätt fylle-sms.

Helt oväntat och från ingenstans plingade det till i mobilen. Klockan 02.48 vaknade jag med ett ryck. Med sömngrusiga ögon slet jag åt mig mobilen. Det var från en kompis kompis som aldrig tidigare visat ett uttalat intresse, men kanske hade jag någonstans anat. 

"Hej. Du är söt och sexig. Tycker jag.”

Fylle-sms är väl inget man egentligen ska känna sig överflödigt smickrad av då avsändaren i fråga befinner sig i ett packat neandertalarstadie och försöker hitta någon att ligga med. Men de roar mig.

Hur ska jag summera det här? Kanske: Fylle-smsen är rester från semester-dekadensen som gör att de två olika världarna flyter ihop och håller mig långt borta från identitetskrisen?

Bra så.

_______________________________________________________________________________________


Kommentarer
Postat av: Tove

Ville bara säga att jag fullständigt håller med om ditt uttalande..."Arbete gör människor omänskliga och asexuella. Vardagsysslor och arbetsuppgifter rutar in oss till robotar och får oss att stänga av alla känslor".
Långt borta känns sommarens stundtals långa blickar.....

2006-08-11 @ 11:33:21
Postat av: marla

Jag kan kasta några lystna blickar på dig om det känns bättre, kära medarbetare. Jag ser dig där borta på andra sidan kontorslandskapet! Du ser lite ut som en android faktiskt. :D

2006-08-11 @ 13:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback