Tv-producerier och fenomenala marlakamrater

image745
Hundreds and hundreds läser min blogg upptäckte jag idag. Det ger mig prestationsångest. Det får mig att knappra nervöst på både  tabletter och tangenter.
Knapperiknaaaaper på er!

Närå. Marlalivet just nu:

Jag jobbar som ett meningslöst marsvin på dagarna. Ser dock inte ut som ett.

Kvällarna fördrivs med att umgås med mina smarta, snygga och superba vänner. Just nu har jag mastodontsuperklickat med en ny människa, vilket alltid är lika ball. Vi mailar flott omlott om kvällarna. Sisådär tio mail per dygn minst. Eller så ses vi och försöker prata klart, men det går inte! Det bara fortsätts och fortsätts.

Häromdagen pratade jag med vänner om vad vi samlade på. En vän samlade på skivor, en annan på kepsar och en tredje på Bajenhalsdukar (hujedanemej). Det lät ganska trist, då är det bättre att göra som jag. Jag samlar på fenomenala människor. Och de dras till mig.

Idag producerade jag makeover-tv på hög nivå. Så här livsviktigt kan det låta efter att jag suttit begravd i manus sex timmar i sträck:


____________________________________________________________________________________

"MANUS PGM 109

Ståuppa programledare ute på stan 1:

Stylist: Varför jämför vi oss med supermodeller när vi kritiskt granskar våra kroppar? När supermodellerna är 15 cm längre och fem storlekar mindre än en genomsnittlig kvinna? Det är ju bara dumt, eller hur? Jag ska hjälpa er att se snygga ut precis som ni är.


Speaker:
27-åriga Lenas självförtroende är i botten. Så länge hon kan minnas har hon tyckt att
hon är kraftig och ful.

Musik: CD 16, Låt 59, 01:00:00

Synk: 10401 00:36:13 "Jag blev kallad för tjockis i skolan och det var kanske inte världens roligaste kommentar, men fetman ligger i släkten så vad gör man?"

 

Synk: 00:34:35 "Jag har lår som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med".

 Synk: 01:05:02 "Det som jag är mest missnöjd över med min kropp, det är framför allt mina händer och min feta mage. Den hänger som en jäst deg över byxlinningen."

Drone: CD 198 Nr 13 (loopa slutet)

Lenas komplex skapar en inre stress som påverkar hela hennes vardag. Hon byter om och sminkar sig i flera timmar innan hon kan gå utanför dörren. 

Synk: 00:46:59 "Ja, men vad ska jag ha på mig för att de ska kunna acceptera mig. Vad ska jag ha på mig för att inte se dummare och sladdrigare ut än vad jag känner mig liksom?"

Vissa perioder mår Lena riktigt dåligt på grund av sin låga självkänsla. Som värst är det när hon ska hitta kläder ute bland folk. 


Synk: 00:40:12 "Jag tittar på andra och tänker åh, vad fin hon är och sådär skulle jag vilja se ut. Det där skulle jag vilja ha på mig. Men nej. på mig blir det äckligt och bara hänger."


Det slutar alltid med att Lena kommer hem tomhänt. I stället beställer hon kläder till sin familj på Internet, men det enda hon vill är att hitta kläder till sig själv.
Jag ska hjälpa Lena att bli av med sin negativa självbild och hitta de perfekta plaggen för hennes kroppstyp. 

Spegelmomentet, Intro ca 1 min 30 sek

Band: 10403 + 10415

Reality
(30 sek)

11:22:51

Hur känns det nu?

Jobbigt

Varför?

J: Jag tycker inte om det jag ser. Det som slår mig mest är när jag tittar på den här biten (magen) Sen min dubbelhaka, armarna insidan av låren

T: Du kanske skulle behöva hjälp att klä dig bättre. Jag ska hjälpa dig!

Förbild (ca 30 sek)

Ståuppa programledare ute på stan 2:

Stylist: "Precis som Lena är vi bra på att klanka ner på våra egna kroppar. Men är vi lika hårda mot våra medmänniskor? DET ska vi ta reda på."
____________________________________________________________________________________
OSV.

Jag går in med det lilla manus-stycket till redigeraren som klipper ihop det hele. Sen ringer han på mig när det är klart. Jag tittar på det, gnäller på lite saker som ska klippas om, ber honom byta låt, säger att han är mycket duktig och går därifrån. Och fortsätter skriva på nästa lilla manus-stycke.

På vägen hem har jag redan glömt vad jag gjort under dagen. Så går det till när kommersiell nöjes-tv produceras.

 

Kommentarer
Postat av: Jerk

Han som samlar på Bajen-halsdukar verkar vara en bra pöjk :)

Postat av: marla

Det tror jag säkert att du tycker Jerk. Men diskussioner om sport, bilar och politik är strängt förbjudet på marlabloggen. Här diskuterar vi endast ytligheter, människor och annat smaskigt.

2007-03-20 @ 22:18:02
Postat av: Anonym

herregud, folk klagar sâ mycket hela tiden. Om hon nu tycker att hon är fet far hon väl börja träna dâ. Är säker pâ att hon sitter inne och vräker i sig chips och tycker synd om sig själv. Lâter hârt men ja... jag är precis lika hârd mot mig själv.

2007-03-20 @ 22:42:59
URL: http://puce.blogg.se
Postat av: marla

Haha! Mimi då..

2007-03-20 @ 22:47:49
Postat av: Jerk

Ber om ursäkt för övertrampet..jag ska bättra mig :)

2007-03-20 @ 23:23:16
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: GH

Interesting my friend! Även om det är ett kneg som alla andra kan jag tänka mig...
Nyfis-fråga: Skriver du in all text som folk säger eller kopierar du ur något annat? Om inte så förstår jag hur bra du blivit på att skriva... Vartendaste litet ord och knyst ner med bokstäver.
Och musiken mm, får du det från nån annan och skriver ihop eller ska du leta och spela och anteckna sekunder?
PS. "knapperiknaaaper" och "flott omlott" är sånt jag bara funnit här och som gör din bloggosfär så leende att besöka. :-D

2007-03-21 @ 08:31:27
Postat av: marla

GH: Här kommer göra-tv-lektion Nr 1.

-Jag (som är redaktör) och producent gör ett upplägg på vad som ska filmas till programet.
-reportar och inslagsproducenter gör intervjuer och ser till att fotografen filmar det material som behövs.
- Två s k loggare sitter på heltid och skriver ner vartendaste litet ord som sägs i de intervjuer reportrarna gjort + beskriver varenda ruta.
-Jag får uppp till tio pärmar med material som jag sedan tillsammans med redigeraren bestämmer hur det ska klippas. Varenda bild, varenda ruta, varenda ljudeffekt, musik, varje litet ord som sägs (speak och synk) är uttänkt och nedskrivet i ett manus.

Så nej, jag skriver inte ner varje ord, bara det som kommer med i programmet.

Och ang ordbajserier som "flott omlott" och andra fåniga ordkonstallationer så har jag ingen aning var det kommer ifrån. Orden bara lägger sig på marlatungan.

2007-03-21 @ 09:11:33
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: marla

Förresten tack GH, du är rar.

/m

2007-03-21 @ 09:14:35
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: moggi

en helt oironiskt och ospydig fråga. Tycker du det blir bra TV?

2007-03-21 @ 11:10:14
Postat av: Joakim

Åh, loggare låter som en utvecklande syssla. Ungefär lite som inventerare. Hö. Hö...

2007-03-21 @ 12:06:36
Postat av: marla

Moggi: Om du har intelligens nog att förstå min text så har du svaret. Och det tror jag att du har.

Jocke: Loggare ja, det är där man börjar om man vill klättra!

2007-03-21 @ 12:35:55
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Joakim

Ja, precis. Se på mig! Jag sysslar med enkäter och att plåta kolumnister. ;P Kanske inte bara, men ändå.
Och förresten, när får man se din nästa kolumn?

2007-03-21 @ 14:36:08
URL: http://sjundestatsmakten.blogg.se
Postat av: marla

Joakim: Ditt jobb skulle nog många hugga av fotograf-lillfingret för!
Nästa kolumn är inte nedklottrad ännu, men har den i huvudet och vet vad den ska handla om. Det här projektet tar slut sista mars, då har jag tid att skriva flera. Dessutom: Nu slipper jag skämmas p g a en ful bild. Den nya satte liksom min snyggma på pränt. Bra där!

2007-03-21 @ 14:42:43
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Donna

Bra med ny bild. Vi vet att du helt klart har hästarna hemma, men i förra Metro såg du inte riktigt klok ut. :)

2007-03-21 @ 15:27:37
Postat av: marla

Hahaha! Du sa det syster, jag har nog aldrig varit så ful nån gång. Nu däremot kommer du att bländas av min skönhet. Eh...

2007-03-21 @ 16:10:03
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: marla

Hahaha! Du sa det syster, jag har nog aldrig varit så ful nån gång. Nu däremot kommer du att bländas av min skönhet. Eh...

2007-03-21 @ 16:10:03
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Joakim

Det var så lite så. Anytime liksom. :)

2007-03-21 @ 20:06:48
URL: http://sjundestatsmakten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback