Road Trip, del I- "Det blir inte roligare för att ni skrattar"

image954
Johan suktar efter visa-kortet

Kortläsarkrångel:

Dagen inleddes med ett minnesvärt citat, kanske ett av de dummaste jag hört. Citatet myntades av en märklig och väldigt sur gubbe på biluthyrningen vid Slussen.

Jag, Dr Katja, Toffe och två nykära pojkar möttes upp klockan tio i lördags morse för köra de 30 milen till kalkbrottet Dalhalla där Anthony and the Johnson skulle spela på lördagskvällen. Ivriga att komma iväg drar en av de nykära pojkarna, Johan, drog fram kortet för att pynta för bilen. Dessvärre fastnar kortet i automaten och personalen får skruva sönder all form av mekanik som omger det.

Jag börjar fnissa hysteriskt. Katja vankar rastlöst fram och tillbaka på linoliumgolvet. Toffe står lutad mot en vägg och suckar. Johan stirrar håglöst på kortmaskinens innanmäte. Klockan går. Vi är unga, vi är snygga, vi är rastlösa och här står vi och stampar medan livet går oss förbi.

Johan kommer på den eminenta idén att ta en bild på eländet. Det är någonstans där som jag får en skrattatack. Jag langar fram min kamera och trycker av bild efter bild. Blixtarna lyser upp det murriga biluthyrningskontoret och jag smackar nöjt över att vi dokumenterat början på vår road trip.

Även Dr Katja börjar fota, så nu hänger vi där vid disken som tre flabbiga papparazzis. Det är då biluthyrargubben irriterat kläcker den:

"Det blir inte roligare för att ni skrattar"

Tänk om han kunde vara glad över hans kunder inte var förbannade och krävde rabatt i stället? Det var just det det blev, roligare för att vi skrattade. Mycket, mycket roligare. Så det så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback