Marla möter envis finländare i Insider

31746-659
I kväll kommer ett kort reportage som slaskar kvar på Insider-redaktionen sen jag jobbade där förra året
.

Det handlar om en smått berusad finsk man som ramlade och slog sig i ett bostadsområde. Idag sitter han i rullstol och är förlamad från midjan och neråt. Enligt honom är fastighetsägaren ansvarig för olyckan, då de inte satt upp staket bredvid en upptrampad gångstig. Han har drivit ärendet i domstolen i sex år och har till slut fått rätt i Hovrätten, vilket är ytterst ovanligt (Jag undrar lite diskret här på bloggen om det är hans finska sisu som ligger bakom).

Fastighetsbolaget har överklagat ärendet till Högsta Domstolen. Om prövningstillståndet avslås i Hovrätten och finländaren får rätt  kommer domen i Hovrätten att vara prejudicerande, d v s fungera som vägledare i alla liknande ärenden.

Det betyder att alla fastighetsägare runt om i Sverige kan vara tvugna att stätta upp staket och inhägnader kring varenda liten kulle.


Vilket ansvar har individen? Hur mycket ansvar ska Fastighetsägarna ha över den enskildes säkerhet? Missa inte
Insider i kväll som dessutom handlar om en kvacksalvare som lurar pengar av folk genom att påstå att de har cancer.


Kommentarer
Postat av: hund

Flyttkort från Hunden.

Postat av: Richard Slätt

hmmm, var det inte så att han vann i Hovrätten och att fastighetsbolaget överklagat till HD. Annars blir det ju galet helt och hållet. nu väntar vi på siffror någon timme eller så.

2007-02-16 @ 08:52:38
URL: http://rattochslatt.blogspot.com
Postat av: marla

Nu när du sparat ut lockarna är du i varje fall marlabloggens snyggaste korris! :)

2007-02-16 @ 09:27:42
Postat av: moggi

såg inslaget. man blir galen. skylla på trotoaren för att man ramlar liksom, jävla usa-fasoner. spåmannen däremot, verkade skön. stod på sig bäst hitills.

2007-02-16 @ 09:29:28
Postat av: marla

Hehe.. Eller hur! Det var lite därför vi tog upp ämnet moggi.

2007-02-16 @ 09:34:28
Postat av: Richard Slätt

MARLA! 475 000 såg programmet igår! TA MIG FAN VILKEN SÄSONGSSTART!

2007-02-16 @ 11:14:49
URL: http://rattochslatt.blogspot.com
Postat av: marla

Wow och smack, där satt den!! Jag kommer över på smörgåstårta och bubbel i em om jag hinner, fick just ett mail. Hähähähä

2007-02-16 @ 11:35:26
Postat av: vilse

Vi är duktiga i vår strävan efter ett amerikaniserat samhälle.

För övrigt missade jag förstås programmet. Fy mig, fy mig, fy mig.

2007-02-16 @ 15:15:34
URL: http://vilsemedvilje.blogg.se
Postat av: marla

Shape up Vilse!

2007-02-16 @ 18:25:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback