Deppigt måtto

31746-997
Obs. Kvinnan på bilden har inget med mig att göra. Tack!

Det har varit så i hela mitt liv. Var jag än går öppnar sig människor för mig.  Bara igår och idag har två berättat halva sina liv.

Kvinna ett:

Jag står i hissen. Hon är runt de 60, snygg, smal, mejkad. Hon strålar. Hon iakttar mig. Jag tittar ner men tittar upp igen och ler mot henne.

"Vilken söt liten jacka du har! Jag är väldigt intresserad av kläder förstår du".

Jag ler till svar.

Hennes läppar är bigarå-röda och fingrarna skrynkliga men fulla av svulstiga ringar i guld.

"Du förstår, nu då man är ensam så måste man ha intressen förstår du! Mitt är att shoppa."

"Jag älskar också att shoppa".

"Ja, sen blir jag lite gladare också, nu då pappa håller på att gå bort. Jag sitter ju där hela dagarna och vakar på dödsbädden.  Ja det är så hemskt förstår du.."


"Ja. Jag förstår." säger jag och tänker tillbaka.

Hon vill aldrig sluta prata och hon hoppas att vi ses igen.

"Ja, vi ses nog." Jag trycker hennes hand.

Kvinna två:

Vi träffas av en slump, jag känner henne inte. Jag hinner knappt innanför dörren förrän vi sitter mitt emot varandra och hon börjar berätta. Jag som bara hade ett litet ärende. Hon berättar om hur hon blivit lämnad av män i hela sitt liv och om hur hon under alla dessa år velat ha barn men inte hittat rätt man. Om den senaste mannen som lämnade henne för drygt ett år sedan. Nu kände hon sig ensam och olycklig. Den 44-åriga kvinnan har ett toppjobb, men vad hjälper väl det när hon inte har någon som bryr sig om henne? Jag nickar medkännande med en klump i halsen.

Jag ser mig omkring i hennes hem. På väggen hänger en bonad. Där, broderat i rött på vit botten står ett av de deppigaste måtton jag hört.

"En god vän är den som kommer in när hela världen gått ut".

Jag ville inte bara gå- jag ville springa!

Kommentarer
Postat av: johnny

antagligen är du en god människa och sånt känner folk. finns såklart mer invecklade teorier, men jag tycker den är bra. att kunna lyssna är en konst som inte alla klarar. ha en skön dag.

Postat av: Richard Slätt

KNas här. Har tappat Millishs nummer. Kan du maila över det till min strixmail?
hoppas gbg tar hand om dig. Kram!

2007-08-20 @ 12:11:47
URL: http://rattochslatt.blogspot.com
Postat av: mimi

Vissa personer utstrâlar nâgonting speciellt som gör att folk har förtroende för dem pâ en gâng och vill berätta saker... jag tror att du är en av dom..
Nja jag vet väl inte om jag kan säga att vi är ihop.. vi fâr se hur det utvecklar sig.. men jag tycker
väldigt mycket om honom och jag tror det är samma sak för honom osâ.
Hur trivs du i göteborg?
kramar!!

2007-08-20 @ 13:59:42
Postat av: marla

Gbg är super! gillart!
Tack för fina ord. Slätt jag maila numret!
kram

2007-08-20 @ 22:06:12
Postat av: Richard Slätt

Meh Marla! Inte fått något nummer än och om typ två veckor kommer släkten till lägenheten och jag kan inte ha en hel köksvägg med rödvinsfläck på. Kan du maila snuttis?
R

2007-08-22 @ 11:41:26
URL: http://rattochslatt.blogspot.com
Postat av: Huus

Väldigt rolig duk eller vad det e. Påminner lite om Loaranga om du kommer ihåg...? Illustrationen alltså.

2007-08-27 @ 01:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback