Mina vänner är lågupplösta

31746-292
Han bygger gigantiska berg av mopeddelar, ketchupflaskor, kläder, dockor, skor och hushållsmaskiner. När bergen är klara fotar han dem


Jag och min innovativa vän
Tom Sörhuus möttes upp för att försöka vara lite kulturella för en stund. Vi bestämde oss för att kolla upp några verk av en fransk konstnär som gör porträtt av konsumtionsamhällets restprodukter. Han har bland annat porträtterat Marylin Monroe, Freud och Van Gogh. Det ser helt fantastiskt ut! Gå och titta på Bernard Pras tavlor på STUDIO  L² på Kindstugatan i Gamla Stan. Grymsnygga grejor!

När ni ändå är på gång kan ni gå och kika på en ljussatt, "lågupplöst" man gjord i plexiglas på galleriet vid Fredsgatan 12. Kanske kan ni förstå hur Tomas Broomé tänkte när han i flera månaders tid arbetade med att knåpa ihop den där två meter höga skapelsen. Vi pratade om musik och bilder som kvalitet-försämras varje gång vi skickar dem till varandra. Nyanser försvinner. Verkligheten tunnas ur. Kom också att tänka på att vi all oftare kommunicerar med varandra genom den virtuella världen och inte genom att ses öga mot öga. Mina vänner är lågupplösta.

31746-293
(Spexigt nog passade jag på att ta en lågupplöst bild med mobilkameran:
På en lågupplöst kostymman, Tom Sörhuus och Tomas Broomé)


Jag börjar förvånansvärt nog känna att det verkligen ger mig något att gå på konstutställningar nuförtiden. Efteråt har man den där känslan som kan infinna sig efter en bra biofilm. Man tänker till. Gört ni också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback