Kinky fetish på Frigolit-tomtar?

31746-305

Den där gräsliga frigolit-tomten som norrlänningarna placerar mellan postlådan och snickarglädjen. Den måste jag skaffa fram. Om någon sjuk människa där ute bemödar sig med att tillverka juldräkter som på bilden ovan, kan en liten fjuttig frigolittomte inte vara för mycket begärt.


Jag är bjuden på prålig adventsfest på en vacker bakgata i Skanstull. Enligt tysk tradition firas första advent med knytkalas i söndags-dagsljuset.  Eftersom samtliga skulle få i uppgift att ta med sig något, erbjöd jag mig i berusningens dimmor att plocka med mig en frigolittomte. Jag konstaterade förvånat att värdinnan inte visste vad en frigolittomte var, vilket jag med målande ord berättade för henne. I detalj. Jag kunde inte sluta prata frigolittomtar resten av kvällen.

Advent innebär inte bara vitmossefrossa, stora stakar och znuttegullmyspys i velourdräkt. Det finns andra fördelar, enligt Länsmuséet i Östergötland.

"
Adventstiden var i det gamla bondesamhället en period då man skulle ta det lugnt och samla sig inför den stundande julhelgen. Alltför stökigt och bullrigt utomhusarbete var förbjudet. Istället skulle man ta sig an de lugnare sysslorna vid gården." 

Alltså. Inget bullrigt utomhusarbete med skvalpande drinkar, sval Alsace och nävar i luften på Riche den helgen. Inte heller tillåtet att shopaholic-konsumera i Götgatsbacken. Frågan är vad "lugna sysslor vid gården" innebär då många i Stockholms innerstad inte har någon gård. Jag väljer att tolka det som att det är en bra ursäkt att löka i soffan tillsammans med sina vänner. Dricka spetsad glögg, käka knäck, prata oegentligheter och bli feta tillsammans.

Nåväl. Jag såg framför mig hur jag skulle komma kånkandes på den en meter höga spraylackerade tomten för att inbringa lite norrland över tillställningen. Men  glädjen dog snart.

När jag på nattkröken efter festen skulle googla fram de små läckerbitarna fick jag inte en enda träff. Döm om min förvåning när jag insåg att frigolittomtarnas storhet bara fanns i min hjärna. Jag som inte ens är ett fan av julen.

Var det här något snuskigt fenomen i min hemstad? Någon kinky fetish som invånarna besatte? Inte ens en sketen frigolittomte-bild att pryda den här bloggen med kunde jag googla fram. I morse kastade jag mig över telefonen. Jag ringde Frigolite Design i Sollentuna. Men nej. Där fanns ingen hjälp att få.

Jag vill inte göra värdinnan besviken. Hjälp mig. Frigolit-tomtar någon?

31746-303
  SÖK:
 Nätet Resultat 1 - 2 sidor för frigolittomte. (0,03 sekunder) 

Kommentarer
Postat av: Ica

Jag kan hjälpa dig med en BILD. Men att hitta en frigolittomte är inte lätt, mamma och pappa har jagat åt mig på samtliga auktioner de besökt (och det är 2-3 per helg hela sommaren)...

2006-11-15 @ 12:16:10
Postat av: marla

Skumt fenomen. ALLA hade en.

2006-11-15 @ 13:07:56
Postat av: Kaliiina

nu är jag ju iofs. utomsocknes, men vad är det för frigolittomtar ni pratar om?

2006-11-15 @ 13:29:06
Postat av: Aderik

Över 1800 tomtar på Tradera...Någon borde ha minst en arm av frigolit!

2006-11-15 @ 13:33:03
Postat av: marla

Kaliiina: Du lever och jag saknar dig! Är dock förbryllad över din okunskap gällande kitsch-kulturen i hemstaden.

Aderik: Inte en frigolittomte så långt det ledssna marla-ögat når.

Min nästa blogg ska heta "Jakten på de försvunna Frigolittomtarna"

2006-11-15 @ 13:47:17
Postat av: Kaliiina

jag visste inte heller att jag var så oinsatt, trenderna verkar inte ha nått ut till oss förortsungar ( läs: mjölkbönder )..

googlar man "frigolittomte" så får man träff på en sida som tipsar om att köra frigolit i flistugg för artificiell snö - man kan ju inte annat än att älska google som hittar länkar till sådana användbara, och nästintill livsviktiga, användingsområden för frigolit :)

2006-11-15 @ 15:31:27
Postat av: hunden

Är du säker på att det var frigolit? Det verkar vara ett sjukt dumt material att göra tomtar av.

2006-11-15 @ 15:36:13
Postat av: marla

Hey hunden, samla ihop dig. Låtom oss icke smäda frigolittomten. Må frigolittomten vara med dig. Ty Frigolittomten förlåter.

2006-11-15 @ 15:41:00
Postat av: Ica

Jag blir nästan lite ledsen av Hundens kommentar. Jag är lite ledsen över att mammas frigolittomte ska bli tvungen att vara ensam på julafton eftersom vi ska fira hos syrran... Men jag kanske kan ta med honom...

2006-11-15 @ 18:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback