Han vägrade möta min blick

31746-327

Det händer sällan nu för tiden. Men när det gör det blir jag först förvirrad. Sen blir jag förvånad, och lite arg.  

Vi satt mitt emot varandra kring ett avlångt bord i bok, ett sånt som alla instutioner har. Han var professor och hade rest ända från USA för att berätta om sitt forskningprojekt och den nya teori han lagt fram i sin senaste avhandling. Jag var extremt nyfiken på vad han hade att säga. Jag iakttog honom. Stora händer, glasögon och tjockt mörkt hår. En man i 40-årsåldern med ett typiskt amerikanskt utseende, han såg sådär trevlig och välvårdad ut. Jag kunde knappt bärja mig. Kunde han inte börja nu? 

Han log, det var dags. Jag, Karin och våra tre manliga kollegor greppade pennorna. Han satte igång och han var verkligen charmig, man kan säga att han hade talets gåva. Hans entusiasm smittade av sig och jag lyssnade uppmärksamt. Ända tills jag upptäckte att jag inte kunde få någon ögonkontakt med honom. Han lade ut texten om den ena teorin efter den andra medan han mötte männens blickar. Men han vägrade möta min.  

Jag tappade fokus. Jag tänkte att jag inbillade mig. Jag slutade lyssna och stirrade envist på honom. Titta hit! Se mig! Möt min blick! Men nej. Han undvek den verkligen. Han tittade heller inte en enda gång åt Karins håll. Till och med när jag ställde kompletterande frågor valde han svara mina kollegor. Som är män.

Det var ett faktum, han hade en könsbunden blickriktning. Varför, det är min enda fråga. Varför?


(Det kanske krävs att jag drar upp tröjan och gör en tutt-flash. Det får det bli nästa gång.)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack, för att du uppmärksammar det. Det gör jag också. Och jag hatar det. men i det här fallet så ä det troligen för att han är från jänkarland, de är hemskt rädda för oss kvinnor där...

Postat av: majki

Det var min första gissning också. (just i detta fallet alltså) ...Det är mkt möjligt att han helt enkelt inte vågade. Ögonkontakt kan ju missuppfattas som flirt eller nåt annat "nedlåtande" eller smutsigt beteende... -Hemska tanke, bättre då att behandla kvinnor som luft... för att vara på den säkra sidan alltså.

Han kanske var lite av en tönt, helt enkelt? ...eller? -Går iofs kanske inte så bra ihop med den nämnda charmigheten? -Hmmmm...?

2006-11-23 @ 16:09:19
Postat av: marla

Nopes, ingen tönt. Och har hänt mig med svenska män inom näringslivet också. Men visst, jänkarna kanske är värre.

2006-11-23 @ 17:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback