Slackerkillen

31746-55

Kontrasten mot var slående. Det var här på Mosebacke som alla Stockholms slackerpojkar hängde på söndagsbrunchen. De som var runt trettio och inte brydde sig så mycket. De såg sådär lagom slackiga ut.
 

Kvällen innan hade jag uttråkat och nyktert iakttagit alla fixade killar på Spy Bar. De hade tvärandiga tröjor, svartagråavita kläder, hängslen, svarta Acne-jeans och stylade rockabillyfrisyrer. Jag var så trött på dem.

Slackerpojkarna däremot. De som såg ut som att de bara stigit upp ur sängen, dragit på sig jeansen, sköljt ansiktet med vatten, rufsat till håret, dragit på sig en ren tisha och stuckit ut för att möta polarna, de tråkade inte ut mig.

De är alltid tre eller fyra, sådär som tjejer aldrig är, och tillsammans går de med långsamma steg upp till haket medan de snackar musik, magazin, käk och tjejer.

Hela uteserveringen vibrerade av flirt. Nyvaknade, fortfarande fulla blickar smekte över varandra. Solbelysningen strålade på folket och världen. Det var alldeles för ljust för allas blodsprängda ögon, men de var fina i alla fall.

Jag iakttog speciellt en av dem. Han hade bruna ögon, skäggstubb, snygga kläder och såg sådär skönt avslappnad ut. Hans färger var sotiga och jag kunde inte låta bli att slänga blickar på honom med jämna mellanrum medan jag pladdrade på med väninnan. Han såg tillbaka. Jag kunde knappt hålla mig allvarlig, inte han heller. Han killkompisar var snygga de också, men han hade DET.

Han kompisar verkade nästan passa upp på honom. Tillbakalutad satt han där och log och såg sådär göttigt glad ut, medan hans energiska kompisar servade honom med mera kaffe.

Ett par timmar senare såg jag att killgänget började plocka ihop sina prylar för att dra. Plötsligt rullade han fram från sin plats. De små benstumparna sprattlade till. Hans kompisar skjutsade snyggingens rullstol, ut i den härliga vårsolen.

__________________________________________________________________________________________

Kommentarer
Postat av: biggienosey

det är ingen kontrast. det är samma personer, bara att dom bor i olika stadsdelar och lyssnar på varierade delar av bensinmacksmusiken.

2006-05-21 @ 22:21:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback