De bruna och gula barnen i Sjöstaden

31746-49
Varje lunch ser jag barnen leka och varje eftermiddag hämtas de av sina perfekta, lyckade innerstadsföräldrar.

De som har det bra ekonomiskt, har lyckats i karriären och haft råd att köpa en enorm designad trea med stora panoramafönster i den nybyggda futuristiska Sjöstaden. Varje dag hämtar de sina älsklingar med ett leende på läpparna.
De har bra policy, på dagiset i Hammarby Sjöstad. Det är rusk, det är regn och det är snö. Men trots det kämpar förskolepersonalen och deras många assistenter i timmar, för att stånkande och kånkande klä barnen i sina neonfärgade västar i lysande orange. -Ut ska vi, året runt! Jajemän!
Idyllen såg fullkomlig ut. Och det är den väl.

En dag kom jag att tänka på att barnen inte såg svenska ut. Jag började titta ut genom redaktionsfönstret och upptäckte ett fenomen jag inte tänkt på tidigare.

Det var så många barn som hängde i klätterställningarna och som grävde i sandlådorna som inte såg svenskfödda ut. Barn med asiatiskt utseende, eller afrikanskt. Men det stämde inte! När jag tänkte efter hade jag faktiskt inte sett en enda utrikesfödd familj i Hammarby Sjöstad. Inga invandrare hade integrerats med karriärsvennarna. Nej, det verkade faktiskt inte bo några invandrarfamiljer över huvud taget i Hammarby Sjöstad. De lyste med sin frånvaro och hade förpassats till Haninge, Tensta, Rinkeby och Fittja. Äckligt men sant.

Det var då jag insåg att de alla var adoptivbarn. Och orsaken? Det måste vara barnlösheten som infinner sig när kvinnan skaffar barn för sent i livet. Innerstadsföräldern. Hon som gör karriär, som väntar för länge, som inte längre kan få egna barn. Som känner sorg över sin barnlöshet. Det är klart att de adopterar. De kan i stället kan le mot framtiden nu när de fått adoptera en behövande.

Bruna och gula barn är inte välkomna i Hammarby Sjöstad. Bara om de har svenska, rika adoptivföräldrar.




Kommentarer
Postat av: millish

haha, och i den där snyggbetong-idyllen lär det ju inte ens gro en maskros.Man säger ju tillomed avskalad STERIL design.

2006-05-11 @ 16:51:35
Postat av: cree

det var precis allt det där jag ville undvika och klämde således ut en biologisk när jag var 22. typ.

Postat av: Sven

Och...?!

2006-05-11 @ 17:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback