Far, en minut i tolv idag - slog du ditt sista hjärteslag

 
Min Far är borta

det är så mycket smärta

Så många tankar och ord

sen du försvann från denna jord

 
Pappa, jag vet att du vet-

det är ingen hemlighet

Att vi hade de starkaste band

som räckte över rike och land

 
Över milsvida länder

över milslånga stränder

 
Jag är ditt blod

Du är mitt mod

Min trygghet, min kyrka

Mitt tempel, min styrka

 
Far, jag vet att du har felat

fast du inte velat

Känt skuld och slutat tro

Men känn inte så- Få ro!

 
För jag har så många minnen

Som jag känner med alla sinnen

Har aldrig tvekat en sekund

på att du älskat mig från första stund

 
Jag minns när jag var flicka

hur du tröstade mig då jag grät

När du strök mig över pannan

pratade vett och sans, och förlät

När jag skrek och sparkade, var arg och slog

Men du bara höll mig i din famn med kärlek- och log

 
Du hade svar på alla frågor

Och jag har fått så många gåvor

 
Din humor och värme

din energi, ditt skratt

Det lever vidare med mig

Jag ska vårda det som en skatt

 
Det är sidor jag ärvt

Som du din dotter givit

Som gett mig jobb och karriär

och vänner för livet.

 
 
Som du härjade och skojade

- det var så mycket värt!

För när liv kändes trist och grått

var din gläjde alla kärt.

 
……..

 
Mor, bror, syster, vänner

Visst är det konstigt hur mycket man känner

När liv tar slut

och det sista andats ut

 
När det trygga försvinner

och smärtan i hjärtat brinner

Då vet man vad man har

att mycket viktigt finns kvar.

 
Vi måste vårda varandra

och länka samman våra kedjor

Inte slå isär

det som smidits i smedjor.

 
Det hade pappa velat

- och det vill jag

Att vi börjar om igen

och tar nya tag!

 
Din starka, skrovliga och varma hand

är nu tom och kall och sträv som sand

Ditt hår är långt och silvergrått

Färgat av den svåra tid som förgått

 
Skulle kunna skriva sida efter sida

och spalt efter spalt

Om hur mycket jag älskade

och kände tusenfalt.

 
Jag är så glad att du fick ro till slut

nu när livet sakta ebbat ut

Så lycklig att vi delade din sista jordastund

Men nu ska du bara sova gott i minneslund


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Oj.. ja vad säger man.
Starkt att få ner så många känslor i skrift, och att samtidigt få det att låta så poetiskt och fint.

Livet är skört, och så vitt jag vet så har vi bara ett. Så se därför till att ta vara på den gåva du fått.


/Tobbe

2006-02-13 @ 14:54:49
Postat av: millish

Jag är så ledsen älskade du.

2006-05-11 @ 11:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback