Gratisfesten

31746-412
Gratissprit och gratismänniskor och gratisarbete, gratis leenden och hej och grattis till nya jobbet! Stort vackert vimmel, snittar och hattar och lova runt och hålla tunt. Känslan i hela mig att här passar jag in, ja det gör jag, kom igen, men inte med de här människorna just här idag, i det här livet- här i kväll.Tycker om, men i natt vill jag le mot någon annan.

Snygg lokal och snygga människor men idag ville jag sjunka i en nedsutten soffa och rikta trötta lugna ögon på dåliga tv-program och hångla under reklamen medan kärleksvännen smeker tills jag somnar. Så som jag vet att de gör, de vanliga människorna i vanliga liv. Inte de som springer runt i ekorrhjulet och samlar livspoäng, som känner rastlöshetspiskan bränna i ryggen, som jagar efter det rätta jobbet och de som tänkt bort allt det viktiga med att se sin älskade djupt i ögonen och stryka en lock från systerns panna och promenera med kvinnan som fött dem. Hon den vackra mörka som födde mig lever så långt borta dit jag inte når. För vi bor mitt i en stor kall stad och naturen ser vi inget av. 

Rummen har inga fönster och människor rör sig i konstiga mönster. Tar ännu en mörkröd klunk ur mitt glas och tänker att jag tänker för mycket där under dova innelampors sken. Men hellre det än att inte tänka alls och ramla bakåt av chocken när känslorna springer ikapp i sin svarta kappa och skriker att nu är det dags!

Jag vet att de ser på mig en del, att de ler åt mig en del, medan andra inte unnar, att de förundras över att jag är där jag är nu och har hon sugit nåns kuk och vet hut och jag tål henne inte för hon ska inte tro och jag är bättre än henne. Har aldrig kännt så tillbaka. De förtjänar sin plats i sina palats och jag förstår inte konkurrensen i branchen, vi får alla plats i den stora droskan!

Vad gör mig lycklig? När allt är gratis och de kramar mig och äkta tyckaomstrålar skiner från deras ögon? Det borde räcka, allt borde vara bra, jaha jaha? Skäms lite granna och ser ner i backen, fan samla ihop dig marla för fanken, det är inte du mot hela världen! Men vad, vi har ju parats ihop för att vi delar samma intresse och vill ha samma jobb men vi har ändå inte valt varandra, sökt upp som tomma blad som vill teckna varandra, det är ändå inte så som jag känner när jag är med äkta vänner.

Lämnade festen, slet åt mig jackan, kysste kollegan adjö och in med sorgliga låtar i mina öron, såna låtar som får mig att känna, för det är precis vad jag vill ska hända, det var någon som sa att det var bra, och där kom en tår från igår och det är ju så skönt, jag som inte kunnat gråta på så länge och får ett fint sms från bästa vännen och jag vet att hon förstår mig innuti att jag älskar mitt liv och vill inte byta, men det är inte perfekt just nu men ibland är det det, jag glömmer inte. 

Vandrade ensam upp för Göta gata, telefonen ringer men vill inte prata, köper mig en nattakaffe på seveneleven och tar trappan upp till mig och säger hej, till mina fina katt och vi kramas en stund, han är len och rund och sen tänker jag, att jag är så glad över att slippa vara maskinen, en robot som gör vad den ska utan att tänka. I morgon vet jag att jag vaknar som jag ofta gör och studsar upp till något roligt och bra som känns lättare. God natt kära vänner och alla som jag känner för att ni lyssnade.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du skriver så enkelt men ändå med en sån känsla.. Gillar det.

2006-12-15 @ 10:03:26
Postat av: GH

"...rikta trötta lugna ögon på dåliga tv-program och hångla under reklamen medan kärleksvännen smeker tills jag somnar. Så som jag vet att de gör, de vanliga människorna i vanliga liv."

Så var det nog i början jo... Nu är det mer av "rikta trötta, hålögda ögon och pausa hårddiskinspelaren för att nå't barn skriker". Ett alldeles FÖR vanligt liv då, så det är väl därför man läser och fascineras av det man själv INTE har, typ ditt liv...

2006-12-15 @ 10:06:57
Postat av: marla

Tack det var fint sagt anonyma du.

Förstår det GH, bra att mitt 110-livs-tempo kan roa någon. Och oftast är det ju sjukt kul! Igår var jag bara inte på rätt humör..

2006-12-15 @ 10:18:11
Postat av: Anonym

Det är fint ändå, det du gör. Kram!

2006-12-15 @ 10:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback