Blogg-Hitler

31746-414
chatt-och blogg-nerd

Nog för att jag har smått paranoida drag. Men när jag tänker efter verkar de flesta i min omgivning ha något slags beroende.

Beroende eller inte beroende - Det är frågan

Själv ställdes jag mot väggen igår kväll av en vän, som idag är nykter alkoholist. Han påstod att jag helt klart hade ett internet-beroende. Jag kunde väl inte direkt protestera, men frågan är hur stort beroendet är och hur skadligt det kan vara? Jag surfar i stället för att kolla på tv. Vissa kollar på tv i stället för att supa. Vissa super i stället för att knarka. Jag surfar. Min AA-vän tror att jag eventuellt kan befinna mig i något slags förnekelsestadium. Jaja! Jag är en jävla chatt- och blogg-nerd.

Pete kallar mig Blogg-Hitler.

Alla har vi våra cravings.. Eller hål. Hål i bröstet som vi vill fylla med saker. Så att belöningssystemet i hjärnan kickar igång, så att vi kan må bra igen. Antagligen det som händer när jag svullar bullar efter en depp.

Beroende enligt Wikipedia:
Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det. Vanligt är att man är beroende av en viss substans, till exempel alkohol vilket kallas alkoholism. Även nikotin och många illegala droger är beroendeframkallande. Man kan även vara beroende av att utföra vissa handlingar. En sentida trend är att se många vardagliga företeelser som potentiellt beroendeframkallande. Detta inkluderar TV, sex, mat, motion, Internet oich TV-spel. En typ av beroende som är så vanlig och skadlig att den anses vara en psykiatrisk diagnos är spelberoende, då man är beroende av att spela om pengar, till exempel på spelautomater eller närpoker.

Nära anhöriga till beroende lider också av beroendet. Att tvångsmässigt försöka hålla alkoholisten man har som partner nykter kallas för "medberoende". Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok "Jakten på Jackpot" sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.

1.Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem.

2. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt.

3.Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att man behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick.

4.Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då man slutar upplever man jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin.

5. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv.

6.Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.

Jaha. Jag känner igen 5 punkter av 6.  Blogg-Hitler bloggar vidare med en ny insikt, att hon är en Blogg-Hitler.

Kommentarer
Postat av: GH

Come on, spank me with your words... ;-)
Hoppas punkt 6 är bland de 5.
Själv lider jag av punkt 4.

2006-12-15 @ 10:09:32
Postat av: Kaliiina

är jag medberoende som kollar av bloggen iallafall fem gånger om dagen? ( och om du slutar, snälla ta återfall så ofta du kan )

2006-12-15 @ 10:19:19
Postat av: marla

Meh! Hej kaliiina, fina vän från förr! Ibland blir jag förvånad över vilka som poppar upp här. Det är ju många som läser varje dag, men jag vet inte vilka de är. Kul att du läser fortfarande! Jag ska inte sluta.. Promise. Puss!

2006-12-15 @ 10:23:51
Postat av: marla

Punkt 6 är med ja, det var bara punkt 5 som inte uppstått ännu.

Jag ska försöka stilla din punkt 4 så gott det går GH. :)

2006-12-15 @ 10:24:36
Postat av: GH

Räcker du finns till. Du har nästan lite högt utgivningstempo tycker jag - man har ju annat som måste göras oxå... bara så man inte råkar in i punkt 5 också då! :-)

PS. Kul foto, du ser riktigt fokuserad ut, snygging.

2006-12-15 @ 10:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback