Jag tänker på min trans-väninna

image944
Artikeln om
transan Claes Schmidt i Svd idag gjorde mig glad! Ämnet behöver uppmärksammas för att minska fördomar och öka förståelsen för de som känner att de begåvats med personlighetsdrag från båda könen. Jag tänker på hur svårt min trans-väninna har det, trots att honhan innerst inne är lycklig över sin kvinnliga sida.

Honhan lever som man och har inte vågat komma ut på riktigt ännu, allt på grund av omgivningens brist på acceptans eller rädsla för det okända. Honhan är rädd att förlora sitt toppjobb och är rädd för att förlora sina vänner, ett grabbgäng som inte har någon aning om hennes transerier.

Honhan har berättat för sin flickvän som de första veckorna var helt chockad. Men de älskar varandra och försöker lösa det här tillsammans. Det tycker jag är fint. Jag hoppas att fördomarna blir färre i framtiden och att vi kan lära oss att acceptera transexualism och transvestiter på samma sätt som homosexuella och andra minoriteter.

Kommentarer
Postat av: Chris Jonasson

Det finns en jättebra film som heter Normal, vad jag vet går den bara att hyra på www.lovefilm.se
Den handlar om en lite äldre ts-kvinna som jobbar på fabrik, och berättar för sin fru och sina vänner att hon är transsexuell och tänker genomgå könskorrigerande behandling till kvinna.
Eftersom hela världen ser henne som man (hon är man-till-kvinna transsexuell) blir det såklart en del problem och strul..
Filmen är jättefin, jag tycker du ska visa den för din väninna och hennes flickvän.
Ha det gott!
// Chris

Postat av: marla

Tack för tipset Chris, jag ska berätta det för min vän.

2007-05-28 @ 10:55:13
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: Annelie

Claes/Sara var på jobb för någon månad sedan och föreläste. Jag tror att han skulle behöva besöka varenda företag i hela Sverige egentligen, för jädrar vad bra han var! Man fick verkligen svar på det man alltid undrat över och inte vågat fråga, och hade man några som helst fördomar tidigare blåstes de snabbt bort av Claes/Saras träffsäkra och humoristiska kommentarer och berättelser. En idé kanske skulle vara att försöka boka honom till din väns företag?
/Annelie

2007-05-29 @ 13:04:55
URL: http://annelie78.blogg.se
Postat av: marla

Bra tips! Men jag tror inte hanhon är redo för det ännu.

2007-05-29 @ 20:13:49
URL: http://marla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback