Slogans som gör dig förbannad

31746-234

Det här är några av de gråhåriga kommunalpolitiker med buskis-humor, som en gång bestämde vad deras städer skulle ha för slogan.
 Mina favoriter är: 

Trelleborg: ”Palmernas stad”- Kommunpolitikerna: Vi lägger ner hundratusentrals kronor på att plantera palmer i centrum varje vår, då kan vi döpa Trelleborg till Palmernas stad! Ja!! 

Linköping: ”Där idéer blir verklighet”- Halvpuckade civilingenjörsmuppar hoppas knäcka Da Vinchi-koden i Linköping. 

Oskarshamn: ”Solkustens centrum, En öppen famn” - Frireligiösa Vivvi-Anne brainstormade tillsammans med Suntrip-guiden i Sällskapsresan, plötsligt sa det klick. 

Piteå: ”Nordens riviera” – Ahahahahahahaha!  

Sölvesborg: ”Av naturliga skäl” Miljöpartist i kommunhuset:-  Av naturliga själ, det vill säga för att vi är dumma i huvudet här i Sölvesborg, så fick vår slogan av naturliga själ bli av naturliga själ, av naturliga själ. Hängde ni med? 

 Nyköping: ”Gästabudsstaden” Kristdemokrat i konferrensrummet: - Ja, men vafan, var det inte hit till Nyköping de tre vise männen vallfärdade den där natten? 

Västerås : ”Mälarstaden” Svetten lackade i Västerås kommunhus: -Kom igen.. Nu ska vi slå våra kloka huvuden ihop. Det kommer inte att bli lätt det här, men kom igen! Blod, svett och tårar! Vi brainstormar! .......Tre timmar senare: -Jag har det!!! Mälarstaden! Västerås ligger ju vid Mälaren!!! 

Vingåker: ”En promille kan inte ha fel”  Slö kommunalare: - Jamen hörrni… Kommer ni ihåg här roliga reklamen för Kina-puffar? Den där om att en miljon kineser inte kan ha fel? 

Enköping: ”Sveriges närmaste stad” Jag håller med. Jag tycker också att det känns som att man har klaustrofobi när man besöker Enköping.  

Östersund: ”Norrlands pärla” Eh…. Alla vi som varit i Östersunds sunkiga centrum vet att det här inte stämmer. Vad sägs om Norrlands skam?

Katrineholm: ”Sveriges lustgård” Jag såg inga orgier sist jag var där. Antagligen var kommunalpolitikern Inga-Maj utsvulten och rosig om bröstet när hon delade med sig av sina nattliga fantasier.

Hjo: ”Trästaden vid Vättern” Varför inte ”Pyromanernas paradis”? 


Arboga
: ”A som i Arboga” Nej nu blir jag förbannad…Inte alls okej att anlita årskurs 1. Arboga kommun idkar barnarbete!


Karlshamn
: ”Med flaggan i topp! ” Sjung med: -Rassar, det är vi allihopa! Allihopa! allihopa! 


Malmö
: ”Har du sett Malmö har du sett världen” I don´t think so. Det enda vi sett är en rak lång väg (Nobelvägen) och en ihopvriden skyskrapa.

 
Vänersborg "Lilla Paris". Att jämföra Sundsgatan i Vänersborg med Champs Elysee är väl en liiiiiiiiten överdrift. 

Karlsborg: ”Sveriges reservhuvudstad” Ha ha ha ha!! Kom igen alla Riche-stammisar! Plocka med er SL-korten så drar vi dit och dricker bärs! 

Göteborg: ”Sveriges framsida”. Jag tycker att Göteborg- "Sveriges framstjärt” låter bättre. 

Botkyrka: ”Långt ifrån lagom” Anna Berger Kettner (s): - Vi är så långt ifrån det svenska ”lagom” man kan komma. Vi har massarbetslöshet, vi har kriminalitet, vi har segregration och bostadsbrist, u name it- vi har det!  

Österåker: ”Mer än bara en anstalt” Hehe.. Antagligen inte officiell… 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Som den trogne festivalbesökaren jag är så väljer jag att vara naiv..
"Sölvesborg - Av naturliga skäl" måste så klart syfta på att det är där Sweden Rock Festival går av stapeln.
Det om något är ett bra skäl att besöka Sölvesborg (eller i alla fall en rejält tilltagen gräsplätt strax utanför stan)

2006-10-17 @ 22:19:03
Postat av: marla

Du kan ha en poäng där, det kanske är det enda naturliga skälet till att besöka Sölvesborg. Men då jag inte uppskattar hårdrock och inte heller tycker att det är speciellt naturligt att headbanga till lönnfeta gubbar (Ozzy/Maiden) kommer jag själv aldrig att besöka Sölvesborg.

2006-10-18 @ 07:56:49
Postat av: Happy

Min favvo slogan är ändå "When in Europe, dont miss Skurup". Den blev tydligen nedlagd sen någon hade sett ett sådant klistermärke på ett amerikanskt bombplan i Tyskland.

2006-10-18 @ 09:23:54
Postat av: marla

Ha ha ha! Håller med om att den höll världsklass!

2006-10-18 @ 09:28:22
Postat av: millish

Botkyrka , "lågt från lagom" har jag ju undrat över då jag nalkas storstaden fån e4 s i från. men A som i Arboga är min favvo.
ps. I Linkan blir inga idéer värklighet.ds

2006-10-18 @ 09:54:32
Postat av: Åsa

Men alltså Pite havsbad HAR faktiskt flest soltimmar om året!!!!

2006-10-18 @ 13:22:15
Postat av: marla

Åsa: Synd endast några få procent av svenskarna får njuta av dem, det är ju rätt glesbefolkat där uppe :D

2006-10-18 @ 13:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback