Köttslamsorna hängde i träden

31746-284
Jag gick på konstutställningen på
Nationalmuseum "Nordiskt landskapsmåleri 1840-1910". Det var väl inte vidare hett, men en skön variation till vår generations favoritkonst, den moderna snygga designen. Den man är lite trött på.

Stig Lindbergs formgivning till exempel, som McDonald´s besudlat genom att köpa rättigheterna till Gustavsbergs servis "Berså" från 1960, till sina skräpiga pappersmuggar. Plötsligt blev någonting snyggt väldigt fult.

I alla fall. Jag är ju inte vidare bevandrad i konstvärlden och nu skulle jag göra det stora testet. Jag satte mig ner vid en gigantisk, 2x3 meter stor tavla från sekelskiftet.

I 20 minuter. Bara för att få den där omtalade konstupplevelsen.  När man upptäcker nya detaljer och gör fria associationer ju längre tid man iakttar konstverket. Det hände faktiskt. Sen att jag såg köttslamsor som hängde i höstträden och älvor som tallade på varandra, det har väl mindre betydelse. Det hände!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback