Tack Gud för Dolce Vita igår

Tack Gud för Dolce Vita igår


 - Åh välkommen fröken Dahlin. Är du Martins Dahlins fru? frågade värden på fullaste allvar när han läste upp mitt namn på listan. Han stod där stadigt på den röda sammetsmattan med sina beiga blanka papper i handen.

- I wish! sa jag och garvade med det värsta hästgarv jag kunde få fram. Vi slapp betala inträde, hängde av oss våra sunkiga skinnjackor och klapprade med höga kilklackar in på toaletten. Allt såg bra ut, konstaterade vi och entrade lokalen. Vi såg oss omkring.

Platserna var avsedda för oss, jag såg nästan våra namn på stolsryggarna. Med näsan i vädret gled jag ner i bästa babydoll-manér. Jag tänkte spela innerstadsspelet som alla andra, trots att jag egentligen var en jävla tönt från norrland tänkte jag och sträckte på mig. Min medbjudna kollega och jag placerade oss mitt emot Dolce Vita-Emma a la Robinson och snappade åt oss en gratisslurk pompom från silverbrickorna som virvlade förbi. Det var VIP-platser precis vid scenen vi satt oss på såg jag när jag slängde en blick på skylten bredvid, men det bekom mig inte. I kväll var vi vinnare. Ingen skulle fråga, de vågade in te riskera att göra bort sig genom att ifrågasätta mig. Tänk om det faktiskt var så att jag var chefsredaktör på Elle eller förlagschef på Lejon Media? Arrangörerna iaktog oss, växlade diskret några ord med varandra, bländade av ett falskt leende och lät oss sitta kvar. Vi var redo för Lars Wallins modeshow.
 Jag var klädd i franskt med prickig scarf och röda läppar. De matchande klarröda öppna 80-talspumpsen i tre olika sorters skinn och kilklack satt som klistrade på foten. Jag lade det ena benet över det andra, lossade lite på den ena skon, vägde den på tårna och Robinson-Emma slängde en blick på dem. Vilken tur att jag inte tog min gula Chloé-klänning som jag fick av Millish i födelsedagspresent, tänkte jag, när jag beundrande smekte hennes gula kreation med blicken.
 
Vi såg hur modellerna nervöst koketterade bakom det svarta, halvt genomskinliga skynket. Catwalken var beklädd med svarta medaljongliknande sammets-emblem och strålkastarljuset sken starkt över mittfåran. Tonerna från klatschig 20-talsjazz fick publiken att ta champagnen från munnarna och andäktigt tystna. Ut ur sammetskynket glider en av systrarna Graaf fram. Jag satte nästan pompomen i halsen. Jag som trodde att de blonda silikonsystrarna från Götet var off och passé. Men icket. Hade Lars Wallin sagt att de var heta, så var de heta. Medan hon mimade texten med sina fejkade Marylin Monroe-rörelser hörde jag bara ”U got, u got, u got what I want” i mina sönderlyssnade öron. Mimiken var så dålig att det var pinsamt, det var noll läppsynk. Hon fokuserade antagligen mer på att vicka på det tighta asset i takt än att mima rätt till textraderna. Tydligen hängde Magdalena och Hannah fortfarande kvar i de kändistäta kretsrna, det var bara att svälja. Och ingen kunde anklaga henne (vilken jävla Graaf det nu var) att inte vara vacker, där hon stod i sin vita 20-talspaljettklänning och sjöng. Playback of course. Skatan hade väl inte tagit en ren ton i sitt liv tänkte jag och smuttade vidare på champangen. Jag satt precis snett nedanför henne och jag bländade av ett låtsat uppskattande leende  när våra blickar möttes, medan hon sjöng.

Showen satte igång och de unga pojkmodellerna gick där med självsäkra steg, fram på catwalken. Deras plutöverläppar gjorde att de nästan tippade framstupa. Jag önskade att de kunde sträcka på sig.                                  
Det syntes att Lars Wallin valt nybörjare från Mikas eller Stockholmsguppen. Han ville väl satsa på de nya förmågorna. Fint tänkte jag men suckade tyvärr lika djupt när några av dem med krumma ryggar stegade fram i strålkastarljuset och tog fokus från höstens nya herrkollektion.

En av modellerna besatte en utomjordisk sex appeal och liknade en yngre kopia av Persbrant. Hans ögon var sotade av svart ögonskugga och kaxigt stod han där och hånlog mot publiken, precis som Mikael i all sin älskvärdhet skulle ha gjort. Han hette Viktor Flumé, hörde jag en journalist bakom mig viska. Han var så snygg att jag kunde dö. Jag såg hur Emma kråmade sig. Hon såg mer trånande och kåt ut än någonsin, när hon försökte fånga modellpojkens blick.

Direkt efter visningen reste vi på oss, trötta och mätta efter studiebesöket bland Stockholms stekar-elit.

Jag hade hamnat här för att jag stod på listan. Jag hade gjort det sen tre år tillbaka, men hittils hade inte de innerstadsbrattiga evenemangen lockat mig. Jag dansade hellre natten lång till The tough Alliance, Afghan Whigs, Lee Hazlewood och Nancy Sinatra på Indierave med DJ Teet och Terry på Street. Att stå där mellan läppglansbrudar i dyra, fula viskoskläder var inte min grej. De här tjejerna fattade inte hur uppenbart det var, att de inte hade eget tycke och smak. De hade försökt köpa sig fria, köpa sig en stil- med mammas pengar. Det var bara pinsamt. Jag log åt eländet och reste på mig. Min kollega reste sig även hon med en graciös pose. Hon hade en förmåga att se dyr ut. Hon var född med en aristokratiskt profil och en sval framtoning och jag sa det till henne för första gången. Hon var värd en komplimang kvällen till ära och hon log. Vi visste båda att vi inte hörde hemma här, att vi låtsades vara en av dem, men att vi var sämre, eller bättre än dem.

Vi fick en påse full av Dior-produkter när vi lämnade lokalen. För att slippa släpa på skiten gav vi parfymerna och hudcremen till korvgubben utanför Riche, som tacksamt tog emot dem. Han skulle överraska sin fru när han kom hem sa han och log. Vi stannade till och växlade några ord med den tjocka, glittrande, underbara mänskan. Glada äver att få lite äkthet hängde vi kvar där omgivna av doften av korvspad och senap. Kontrasten till de stela överklassmänniskorna var underbar och jag fick lust att pussa den tjocke korvgubben på hans blanka kind men besinnade mig. I stället gav jag honom en slängkyss när vi styrde stegen mot Riche.

Utanför var det var smockfullt med desperata krogkunder som skulle ge sin vänstra lilltå för att komma in, men jag stegade fram till vakten som genast lyfte på repet. Än en gång spelade jag innerstadspelet och kaxade mig fram genom snåriga människoskogar och hätska blickar. Det var det enda som gällde.

Vi tog ett varv runt i den vita lokalen och Johan Renck råkade slå mig över käften när jag skulle gå förbi. Han bad inte om ursäkt utan skojade bort det genom att ge mig en låtsad upper-cut och ett flin. Jag förlät honom och minglade vidare. Där stod Uggla och Philip Hammar. Philip såg som vanligt ut att dra några tokroliga skämt. Det var bara en tidsfråga innan han skulle klättra upp på bardisken vid Dj-båset och tuppjucka till Moneybrother.
Vi fick veta att Caesars Palace spelat tidigare på kvällen och jag svor lågt för mig själv. Hur många kvällar hade jag inte somnat till ”Jerk it out” ," From the bughouse” och ”Kick you out”. Min kollega hamnade mitt emellan någon reklamare och en kort, långhårig norrlänning med underbett. Min kollega visste inte hur snygg hon var och förstod inte att kunde kunde få vilken man som helst i lokalen, utan smickrades av norrlänningens ord. Uttråkad stod jag där bredvid när plötsligt Papa Dee dök upp framför mig som från ingenstans. Han ställde sig alldeles för nära och bröstade upp sig men fick inte fram en enda stavelse.
-Ska du inte hälsa som många andra människor gör, sa jag och log.
-Han sträckte fram handen och inledde en mycket haltande konversation. Men inte på svenska. Nej, mannen pratade på fullaste allvar på ENGELSKA. Med släng av New Yorkaccent. Jag kunde inte hålla mig för skratt och mobbade honom genast, men han var för stenad eller packad, fråga mig inte vilket, för att skämten skulle nå fram. Han såg mig bara rakt in i ögonen och trots min kaxighet, tror jag att han såg där i mina ögon att jag var vänligt inställd till honom.

-Häng med till baren jag bjuder på en drink, sa han nu på klockren svenska. Jag tvekade, men slängde en blick på kollegan som satt där mitt uppe i en närgången diskussion med norrlänningen och vände
mig åter igen till Papa Dee. Jag skrattade till svar och drog väg med honom till baren.

Som varenda snubbe som ska bjuda på drinkar valde han det han tyckte var tuffast. Jag studerade hur bartendern världsvant hällde upp två äckligt mörkbruna Fernet Branco. Varför? Jag kände inte en enda brud som gillade den här sörjan.

Sprit som smakar som en blanding av motorolja och hostmedicin. Ändå envisades männen med att bjuda på dem. Tacksamt tog jag ändå emot den, svepte den på en röd sekund och smällde shotglaset i barbänken snabbare än Papa Dee hann blinka. Det var väl någon gammal macho-vana från de norrländska skogarna som hängde kvar. Han tog tag i min midja och drog mig emot sig.
-Jag föredrar en sedvanlig konversation först sa jag slingrade mig loss. Jag fortsatte.
-"My name is Papa Dee" sa jag och lutade mig mot bardisken med utspänt bröst. Jag försökte härma hans nonchalanta hållning och såg ut över lokalen. Han blev  inte arg över min imitation som tur var, i stället kunde han knappt hålla sig för skratt.
-U crazy girl, var det enda han fick ur sig. Fånigt. Hela situationen var fånig. Jag sa
-Du tråkar ut mig när du inte ens kan snacka med mig.
-Ditt telefonnummer? klämde han fram på stakande svenska och såg på mig med sina ledsna, snälla hundögon. Jag kände en plötsligt sympati för den här mannen. Så rar, så missförstådd och så heeeelt fel ute. Han var göttig innuti, men hade väl bara varit kändis för länge och fått slängar av hybris. Jag slet åt mig ett halvfuktigt kvitto som låg på bardisken och krafsade ner några krummelurer. Omsorgsfullt lade jag den nyskrivna lappen i bröstfickan på Papa Dees rutiga brittiska kavaj. Han log nöjt, jag log tillbaka och drog iväg.

Mitt namn stod på lappen, varken mer eller mindre. Han skulle vakna med en lapp med mitt namn utan varken telefonnummer, MSN eller mailadress- och undra vem fan jag var.

Jag ställde mig i toalettkön som befolkades av unga smala söta tjejer i 20-årsåldern. De var fint klädda i Beyond Retro-kläder och Judith och deras läppar var lika klarröda som mina. Vi log snällt mot varandra och jag kände att stämningen var ljusår ifrån stekarhaket längre upp på Birger Jarl.
Bob Hansson ramlade in med sina toviga röda hårslingor och skrek efter pissoaren.
-Vafan är den!
-Vafan gormar du i? skrek jag tillbaka och lade av mitt hästgarv. Jag mindes hans varma, känslosamma prosa och tänkte att han var lite väl skränig i kväll, som kontrast till sitt ömma inre. Men han var väl packad som alla andra. Vi började småprata där i kön och han försäkrade mig att han faktiskt var den snälle och rare Bob och inte alls sådär grabbig som jag påstod. Efter det snubblade han in på pissoaren och hans skrynkliga randiga reggaeskjorta hängde till hälften utanpå byxan.
”Här ligger jag och duger”. Det var så han skrev nån gång runt 90. Bob Hanssons ledord ekade i min skalle. Undrar om han gjorde det verkligen. Dög när han låg där.

I minglet träffade några bekanta i tv-branschen, växlade några ord, gick vidare, slängde käft med en slemmig hårdrockare men rastlösheten tryckte på. Det var dags att dra därifrån.
Jag hämtade kollegan och gick vidare till Spy Bar. Jag stegade fram till vakten och frågade om jag fick komma in.
-Ja visst! Hur många är ni?
-Det är jag och de två, sa jag och pekade bakåt. Vakten slängde en blick på den korte långhårige norrlänningen med bögslungeväskan snett över bröstet och frågade plötsligt om vi hade några VIP-kort.
-Nej, sa jag och tänkte att det var kört. Men till min räddning glider Carl M Sundevall fram, pekar på oss och säger
-"De här tre ska in. Och de ska inte betala något inträde." Vakten lyfte på det röda repet och hälsade oss varmt välkomna. Jag vände mig förvånat om för att tacka, men Carl M hade redan vänt ryggen till.
 
Vita rummet var underbart och det friska Alsace-vinet fuktade min varma, torra strupe. Jag kände energin i den proppfulla eleganta salongen och en härlig lyckokänsla uppfyllde hela mitt bröst. Nästan som att jag hörde hemma här. Med de här människorna.

Jag hann inte stå där länge förrän punkgruppen Randys sångare gled fram till mig. Jättefin var han, det hade nog Millish också tyckt. Vi hade inte setts sen den där kvällen i höstas då vi festat loss och garvat oss igenom en lång temponatt med Millish och hans kompis Johan. Vi hade klickat så jävla hårt den natten. Det var slumpen som hade gjort att vi hamnat vid samma bord och börjat slänga käft med varandra. Det var bara ren pur personkemi och efteråt tyckte jag att det var synd att vi inte kunde hänga oftare. Dessvärre kunde man inte hänga med killar vars flickvänner höll dem hårt. Vi skildes åt med ett löfte om att vi skulle höras och kanske skulle vi det. De unga innerstadsmänniskorna twistade till rockabillymusiken och det var dags att gå hem. Jag tackade för mig och hoppade in en taxi med en önskan till Gud att jag skulle orka med den stundande arbetsdagen.

Jag öppnade fönstret, taxin doftade rent och skinn och nattens vårluft kylde mina varma kinder. Jag tänkte att det inte fanns ett endaste litet problem i hela världen. Allt var skönt, ytligt, natten var min.
 


 ______________________________________________________________________________________________________

Kommentarer
Postat av: Anonym

Blir du aldrig trött på dig själv? American Psycho. Knäppmördaren och Marla, så tråkigt lika ni är. Arma stackare!

2006-05-17 @ 07:18:00
Postat av: marla

Jag tolkar det som att du jämför mitt skrivande med Bret Easton Ellis. Man tackar!

2006-05-17 @ 09:26:42
Postat av: Anonym

inget att vara stolt över, lilla räkan. inte det minsta.

2006-05-18 @ 08:31:03
Postat av: evil

BATTLE! haha kolla in www.bobhansson.nu (klotterplank)! Han insinuerar att du flirtade med honom vid pissoarerna på Rich och inte alls var så untouchable som du ger intryck av att du var. antar att ni båda lider av en smula hybris.. Enjoy!

2006-05-18 @ 10:42:57
Postat av: nosey

bob hansson's näsa är ett gift som omger lidingö stift.

2006-05-31 @ 23:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback