Fågelsången. Jag är så trött på den.


"- Välkommen hem till ett Sverige som är fullt av stolthet" sade rymdminister Maud Olofsson.

"Rymdminister". Av någon anledning skruvar jag på mig lite obekvämt. Hur kan något så ofräscht och tantkavajigt få representera något så "spejsigt", som man sa på nittiotalet.

Det är nu man försöker spinna vidare på de sladdriga resterna av rymdfärden genom välkomstkomitéer, mediedrev och masshysteri. Nedräkningen i morse var lika hysterisk som när Armstrong landade på månen. ARLANDA, gott folk, inte rymdstationen ISS. Det är ARLANDA han landat på!

"Iklädd grafitgrå kostym mötte en brunbränd och nyduschad Christer Fuglesang folket på Arlandas terminal 5 klockan kvart över åtta. Han blev en kvart försenad eftersom det gavs möjlighet att ta en uppfriskande dusch innan den svenska astronauten mötte folkets jubel."

Jag gillar när de försöker förlänga artikeln med hygienisk kuriosa.

"Klockan 07.15, före utsatt tid, landade Continentals flight CO 068 med Christer Fuglesang och hans familj ombord."
 
De försöker t o m få flygplanshelvetet att låta som en rymdfarkost.

"Ett femtiotal personer fanns vid halv åttatiden på torsdagsmorgonen samlade i ankomsthallen på Arlandas terminal 5 för att möta den svenska astronauten."

Okej. Jag förstår att dammiga Maudan är på plats, hon sitter ändå oftast i sin storbrokiga fotölj i stadshuset och stirrar upp i rymden. Men vilka är de här människorna? Antagligen samma personer som hängde i Värtan under Big Brother-finalen.

"På plats fanns bland annat Linnea Målsäter, 14."..."20 elever skulle få ställa frågor till den svenska astronauten, men kontakten med ISS bröts och endast 13 hann ställa sina frågor. En av de som inte fick chansen var Linnea Målsäter, men hon får en ny chans i morgon på Stockholms central. "

Och slutligen: En snyftis. Inte ett öga är torrt. Jag får helt enkelt ta och torka ögonen med dagspressen.

Kommentarer
Postat av: GH

Haha, skitbra analys!

2007-01-25 @ 10:08:52
Postat av: Novi

Är också fruktansvärt trött på allt tjat om denna rymdisen.
"Oj, har de skickat upp ännu en till människa ganska högt upp i luften ? Oj! han var tydligen från Sverige denna gången!?" Fantastiskt...

2007-01-25 @ 11:01:47
Postat av: marla

Hähähähä exakt Novi. Och GH. Vi är så rörande överrens så. .)

2007-01-25 @ 11:32:03
Postat av: GH

Always darling!
It goes without saying. Typ.

2007-01-25 @ 13:09:32
Postat av: marla

Jag börjar bli GH-bortskämd helt enkelt.

2007-01-25 @ 14:39:24
Postat av: Ica

Månen?

2007-01-27 @ 17:44:56
Postat av: marla

Jag är ointresserad av allt utanför tullarna och felskrivningen var väl ett bevis på detta! Haha! Korrigerat nu Ica, tack :) Puss

2007-01-27 @ 21:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback