Skolkorvstoppning- fuck off liksom

31746-694
Han var en korvstoppnings-förespråkare. Det vill säga en sådan elev som presterar fullkomligt strålande på alla faktaprov och vill fortsätta ha det så. När det gällde förmågan till analys och kritiskt tänkande däremot fanns det inte mycket till begåvning. Men vad gjorde väl det, då han var så ordentlig och rar den där korvstoppnings-förespråkaren? Lärarna gav honom femmor.

Hon var en korvstoppnings-kritiker. Hon var en uppkäftig rebell som ville ifrågasätta allt. Hon hade i vissa perioder svårt att memorera och ta till sig information, men hade alltid stor lust till diskussioner. Hon ville gärna problematisera och vrida och vrända på faktiska fakta. De flesta lärare såg henne som ett irriterande störningsmoment under de diktatoriska lektionerna. De gav henne ettor och tvåor. Några få lärare älskade hennes nyfikenhet, fantasi och kreativitet. De gav henne femmor.

De möttes senare i livet. Han arbetade passande nog som civilingengör. Hon hade passande nog ett kreativt yrke. Han sade:

-Marla. Det trodde man aldrig om dig, att det skulle gå så här bra! Jag uppfattade inte direkt dig som den vassaste kniven i lådan.

Kommentarer
Postat av: Ica

Åhh vad jag blir nyfiken på vem det är.

2007-02-28 @ 16:37:37
Postat av: marla

Tänk!

2007-02-28 @ 16:41:40
Postat av: mimi

jag dör ocksâ av nyfikenhet, vem ÄR det?

Postat av: Anonym

jag vet vem det är, kan han börja pâ bokstaven P?

2007-02-28 @ 16:50:41
URL: http://puce.blogg.se
Postat av: marla

L i parallellklassen samt bosatt i fågelholk. Tihi.

2007-02-28 @ 16:54:52
Postat av: moggi

du glömde skriva att den gär rebelliska tjejen var så jäkla ödmjuk.

killen verkar iofs inte direkt vara en nån pärla. skönt att han håller snurr på industrin åt oss som hänger på bloggar mest hela dagarna...

2007-02-28 @ 17:38:56
Postat av: marla

Ödmjukhet var inte min starkaste sida i tonåren moggi. Men jag växte upp jag också.

2007-02-28 @ 18:06:42
Postat av: GH

Korvstoppare i en fel miljö är ju också att ta död på talang...
Och skolans busfrön brukar oftast växa till sig, som sagt :-)
Tur vi alla är olika! Men förståelse är klurigt - man får verkligen bjuda till...

2007-02-28 @ 18:14:25
Postat av: marla

Ödmjukhet är inte heller idag min starkaste sida, i alla fall inte här på bloggen. Ack så trist och lamt det skulle bli då! Var sak har sin plats, eller var man har sin sak eller ja, hur vi nu väljer att se det.

2007-02-28 @ 20:14:46
Postat av: Åska

Vem har i längden vunnit på överdriven ödmjukhet?

2007-02-28 @ 20:30:22
Postat av: marla

Åska: Många säkert. Men jag är tillräckligt ödmjuk för att att låta dem vara det alldeles ifred.Hehe..

Jag skrev det här inlägget för att jag är lite småbitter på alla lärare med skygglappar som favoriserade alla trista tråkmånsar samtidigt som de gav mig halvkasst betyg. Tack och lov är skolan annorlunda idag! Slutet gott- allting gott.

2007-02-28 @ 20:45:34
Postat av: mimi

L??? Nä nu vet jag inte vem det är;)

2007-03-04 @ 06:58:42
URL: http://puce.blogg.se
Postat av: Skolfröken

Skolfröken ger torrbollen IG. IGIGIGIGIG.

2007-03-05 @ 12:55:11
URL: http://katzentante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback