Stor skandal: Fejknollåtta avslöjad

Min vän Tom Sörhuus har börjat blogga. Han inleder sin bloggkarriär med att smäda oss fejknollåttor. Läs mer här

Stockholmsjävlar...

image1
Bildbeviset: Jag och syster Anja ca 200 meter från Hotel Reisen 1977

 

 

... eller 08:or. Det finns säkert fler skällsord som jag inte känner till. Men detta kallas vi stockholmare ibland för av invånarna i landets mindre städer. Det är väl helt okej. Inte mycket att bry sig om.

 

Vad som inte är lika okej, är att samma personer, då de insett att framtiden i en pyttestad har sina begränsningar (i alla fall när det gäller möjlighet till utbildning och jobbet man vill ha etc.) flyttar hit och över en natt förvandlas till suktande stokholmare-wannabes.

 

På kort tid kamoufleras dialekten. På kort tid namedroppas det gator, platser, innekrogar och kreddfolk på en svårförståelig rotvälska. Och man är nästan villig att sälja sin kropp för en 1:a vid Nytorget. "Stockholm is my hometown" får man höra men småstadskomplexet lyser i ögonen.

 

Som exempel försökte nyligen en vän, på mindre bra kamouflerad norrländska (i original en charmerande dialekt) förklara för mig att det fanns ett "nytt ställe" på, "du vät Skäppsbron...? Räjjsen heter det". Jag lät henne förklara. Men jag kan upplysa er om att jag visste var både Skeppsbron och Hotel Reisen ligger. Jag lekte där som barn. Det var söndagsbrunch för barnfamiljer och familjen bodde då i Gamla stan.

 

En bitter man? Inte alls. Jag är bara fascinerad av det här fenomenet som man så ofta stöter på här i stan. Och en huvudstad vore väl ingen huvudstad utan en salig blandning av människor från när och fjärran liksom.

 

Men vi urstockholmare, som jag vill kalla mig (se kriterierna nedan) måste ibland få tillåtelse att markera att även vi har en hembygd. Lika helig för oss som för bonden i Hjo, som odlat sin jord där sedan generationer tillbaka.

 

Hur blir man då en äkta stockholmare? Jo, några grundläggande förutsättningar krävs. Gör testet i tio steg och se om du håller måttet:

 

>>>

1. Du kan inte bli en stockholmare. Du föds till det. Alltså måste du vara född här. Dispens kan ges om du t ex råkar ha blivit född utomlands under en semester eller liknade. (Det kan ju faktiskt inte du rå för.)

 

2. Du ska ha gått i skolan här. Låg-, mellan- och högstadiet. (Något enstaka år i exil kan accepteras.)

 

3. Du ska ha bott innanför tullarna under den här tiden. Hägersten är till exempel en förort till Stockholm.

 

4. Minst en av föräldrarna ska ha sina rötter i Stockholm. Gärna i flera generationer tillbaka.

 

5. Om du är sportintresserad ska du visa "äkta känslor" och hålla på något av lagen, Djurgården, AIK, eller Hammarby.

 

6. Du hittar i Stockholm utan att behöva surfa in på Eniro...

 

7. ... och du suckar varje gång du åker taxi. För du vet alltid närmaste vägen bättre än taxichauffören.

 

8. Du vet att Spy bar tidigare hette Arnolds Salonger.

 

9. Du tror inte att Pet sounds alltid har leget på Skånegatan. (Du känner förstås till att den från början var en liten indieskivaffär på Lästmakargatan.)

 

10. Du kan navigera i Stockholms tunnelbanenät med förbunda ögon. Det vill säga; du kan alla stationer (innanför tullarna) utantill i rätt ordning.

 

Listan kan göras längre, men fyller du dessa 9 av dessa 10 kriterier kan du kalla dig för en äkta stockholmare.

 

/ Sir Huus, stockholmare


Kommentarer
Postat av: majki

Nu platsar jag väl ändå inte helt in på den listan, men vad gäller punkt fem så måste jag ändå betona kravet att BP räknas som ett likavärdigt fjärdealternativ.
Annars så har jag typ alla utom ettan och trean, då jag kom hit 83 (tre år) och har bott i sthlm's-kommun sedan dess... dock utanför tullarna sedan år 2000.

Jag ligger alltså i Limbo, varken "inflyttad" eller "äkta" stockholmare; En bastard, kort sagt, nu bara i ännu ett avseende.

=)

2007-04-09 @ 14:46:08
Postat av: moggi

he he. ja, listan verkar ju innehålla minst ett sakfel.
men det största felet är att den lite utgår ifrån söder (sofo - bluerk) som någon sorts nav. och problemet med sofo är att hypen uppstod då bondeinvasionen började på allvar (kanske för att bondegatan ligger där?) Alla gbg-lpkg-mlm-ume-etc som invarderade var antingen musiker som hängde på skånegatan eller journalister som skrev nån spalt i nån sunkig bilaga. det äkta sthlm har aldrig märkt av detta. det har funnits hela tiden. bara fått ett litet soweto mitt på söder. och det kan väl vara en gullig liten djurpark? Den största nackdelen är när man talar med polare från utlandet och måste förnedra sig med att förklara sofo-prylen. och det är att det är litet svensk-tensta i stan. men skillnaden att dess innevånare försöker låtsas att det vart där hela tiden.
/moggi - sthlm:are som nästan aldrig lämnat tunnelbanenätet.

2007-04-09 @ 20:13:44
Postat av: marla

Söta lilla faschistmoggisen som fortsätter elitistpatriotlinjen: Du behöver nog ett forum du med? Då du har så mycken att säga här på marlabloggen? Blogg.se finns till även för dig. Znutt på dig!

Postat av: Jerk

Fan..kändes så bra när jag läst första punkten, yes..håller helt med..sen var det bara punkt 5..i övrigt är jag fejk...

2007-04-09 @ 23:43:31
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Sir Huus

Moogi: Tackar för din feedback på texten. Håller med dig.
Pet sounds låg på Jakobsbergsgatan. Om detta var sakfelet du syftade på? Jag handlade ofta där, men blandade ihop den med parallellgatan alltså. Inte bra. Jag skäms.

Jerk: Första punkten är den viktigaste. En ringa tröst kanske, men ändå... 2 av 10 = ej godkänd.

2007-04-10 @ 22:05:53
Postat av: moggi

marla-> jag trodde man fick skriva i kommentarsformuläret. Ska lämna dig ifred nu.

2007-04-13 @ 12:05:51
Postat av: marla

Det får man, men om man vill skriva uppsats kan man börja blogga.

2007-04-13 @ 12:27:24
URL: http://marla.blogg.se
Postat av: moggi

så en kommentar är alltid kort? när vi diskuterade insemination var det ju loads and loads of text. tror bestämt jag klev på en öm tå denna gång.
:-)

f.ö så kanske jag bloggar redan.

2007-04-13 @ 13:59:49
Postat av: marla

Det gör du alltid moggi. Du och jag har absolut inget gemensamt (förutom att vi är bra på att skriva) och alla inlägg du skriver vill jag bajsa på.

Show me the blogg fegis! Jag kommer dock inte att skriva sarkastiska och elaka kommentarer.

2007-04-13 @ 14:03:54
URL: http://marla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback