En varm vän från förr

31746-402
Det kändes som feber i fredags. Jag var överhettad, röd i ansiktet och hela kroppen värkte. Jag gråter aldrig. Det är så sällan, att jag undrar om jag blivit iskall. Det vet jag att jag inte har.

Jag kom hem och lade mig på sängen. Orkade inte ens resa på mig. Stirrade i mitt Stockholmsvita tak. Tänk om det hade varit en annan färg. Det hade varit skönt. 

Vännerna väntade några stationer bort. Jag längtade, behövde deras värme. Men fann inte kraften. Det var bara gråten som kom, den efterlängtade. Kröp ihop som en snigel, lät musiken i lurarna dra mig ännu längre in i sorgen. Grät över min förlorade pappa, över många förlorade människor. Grät över mitt jobb. Över mina texter, hur mycket tid jag lägger ner. Vem tackar mig när jag stressar för två i mediefabriken? Vilka är de som läser texterna? Vem skriver jag för? Och varför kastar jag mig ut i nätterna, trots att jag egentligen inte orkar.. Hetsen. Jag vet inte hur länge, kanske i två timmar låg jag där. Jag började skriva ett sms.

"Jag kan inte sluta gråta. Allt känns så värdelöst, ytligt, oäkta, fegt och spel, jag..."

Jag avbryts av en skarp telefonsignal. Okänt nummer.

- Hallå?

Kan knappt klämma fram det, ångrar mig genast. Varför svarade jag? Det var en vän från förr. Som jag inte umgicks med längre. En varm vän. En av de två människor i världen jag faktiskt kunde gråta inför. Han som var med när jag fick beskedet att min pappa låg på sjukhus. Snart ett år sedan.

- Hej Marla! Det var alldeles för längesen vi sågs! Ska vi ta en öl? sa han på dalmål. Det lät som om han var på väg att sjunga en visa. Han gjorde ofta det förr, när tillfälle gavs.

- Jag.. Jag..
Sen kom gråten igen.

- Men Marla? Hur är det med dig? Vänta! Jag är på Sjögräs, jag kommer över.

- Okej, fick jag fram.

När han kom hade han med sig dyra, fina, belgiska praliner i ett litet vackert inslaget paket. Samt folköl. Han drack, jag grät, han lyssnade.

- Jag visste inte ens vem jag skulle skicka smset till! Tänkte nog inte skickade till någon! Hur kunde du veta? Jag menar, jag..

-Ssh, hyschade han. Och sjöng faktiskt en visa. Åh, min teaterapa!

Tre timmar senare skrattade jag när jag läste upp mitt nyårstal för honom. Han struttade omkring på vardagsrumsgolvet som en galen. Jag skrattade så att jag fick ont i magen! För varje rad jag läste förvandlades han till mina ord.


Rrrrring klocka Rrrrring och vrid er i plågor - Du ska va eld, du ska va lågor!
Lyssna till trummor och bas - Höj era blixtrande glas!
Skrik ut tvåtusentalets ångest i natten - Visa ditt bröst och lyft på hatten!
Glöm alla dova orkestrar en stund - Låt nyårschampagnen bubbla i mund!
Stryk ett streck över det pissiga året - Skrik att det var väl för fan på håret!
Dansa på borden, låt klackarna eka - Kyss, hångla loss, låt lustarna leka!
Knyt dina nävar och ropa i natten - Ryck sönder din frack och kasta kravatten!
Gott folk och vänner, systrar och bröder -Låt blickarna mötas, få se hur ni glöder!
Ta för er av nyårsnattens hetta - Ät och drick er varma och mätta!
Slit era armar, låt huvuden rulla - Låt larmet gå, sup er fulla!
Kom igen du din lymmel, var inte blyg - Kom hit på direkten, knyt näven i smyg!
Hoppa upp i den blodröda djävulsvagnen - Be om för mycket och halsa champagnen!
Ni vet bäst, nej känn inte brådskan - Piska er häst och guppa i droskan!
Skrik dig hes för det nya året - Slå dig fri, stoppa fingret i såret!
Drick gröna hissen och böna och be - Kasta dig överbord och dansa och le!
Ge någon däng när sekundrarna tickar - Hamna i säng, sno livslånga kickar!
Slicka och smek tusenfalt - Vi ska hitta mening med allt!
Bränn av en smällare, skjut ett skott - Låt kropparna smeka och leka omlott!
Känn ingen ånger - Lyssna och le i tolv långa gong-gonger!
Slit av dig blåsan och rispa dig röd - Kasta raketer och gasta och glöd!
Se på nattens stjärnklara himmel - Be för dekadens och innerstadsvimmel!
Rrrrring klocka Rrrrring och vrid er i plågor - Du ska va eld, du ska va lågor!
Lyssna till trummor och bas - Höj era blixtrande glas!
Nyårsvindar vänder! Det är nu och inatt det händer!
GOTT SVART NYTT ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!


Kommentarer
Postat av: Jason

Jag läser. Jag gillar att läsa det du skriver. Det är bland det första jag gör på morgonen när jag kommer till skrivbordet. Fan det sista jag gör innan jag går hem också. Du är rolig och skön, man blir som oftast glad när man läser dina bravader. Du är bra, du jobbar bra (har jag sett på tv), du skriver bra (har jag sett i press och hör). Tack för det!
Hoppas du mår bättre idag.

Rock On.

2006-12-12 @ 08:47:08
Postat av: marla

Jason! Tack. Det var fina ord och herregud vad de värmde!

2006-12-12 @ 08:59:47
Postat av: GH

Håller med Jason, vad annat kan man göra??!!

Läser, ler, läser, får klump i halsen, läser, skrattar, läser, kommenterar, läser... läser...
Vad skönt att det finns en kanal för alla dina sköna intressanta alster och tankar Marla - du ÄR behövd!!
Lovar följa dig framöver, om inte annat också för mitt eget välbefinnandes skull...!!! :-D

2006-12-12 @ 09:01:28
Postat av: marla

Någnstans vet jag det här och jag älskar skrivandet och allt annat jag gör! Men när skallen är tom och kreativiteten borta och det bara finns ett tomt utmattat skal kvar, det är då tankarna kommer. Tack i alla fall.

kram

2006-12-12 @ 09:33:55
Postat av: Sandra

Vilken bra kompis du har i honom! Lämna festen för vännen.

2006-12-12 @ 11:29:20
Postat av: Tony

Ditt nyårstal var ju fantastiskt!

Tack! Fan va starkt och vackert!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback