Tupperwarepartyt är en täckmantel

31746-130

Ni gifta män över de trettio och uppåt. Om ni tror att era fruars så kallade "tjejfester" är en kristlig, skötsam tillställning där era älskade livskamrater oskyldigt minglar, koketterar och pratar billigt gardintyg från Haléns- så tror ni fel. Visst avhandlas det en och annan terracottatapet, kommande ungar och Frissans hårprodukter men i själva verket är det något helt annat som ligger i fokus.

Är det dessutom ett  så kallat "plastparty" din fru ska gå på råder det inga tvivel om saken. Då finns det bara enda stort diskussionämne: SEX.

Här befann jag mig hos min äldre arbetskamrat i ett villaområde i södra Stockholm och folkhemsidyllen var ett faktum. I timmar hade det pratats och skojats och stämningen var på topp. Ända tills stämningen avbröts av ett pling-plong!

Tupperware-kvinnan dök upp, en ung pigg rödhårig tjej i 30-årsåldern som hade nära till skrattet. När hon steg in genom ytterdörren skruvade damerna på sig, en del besvärat en del entusiastisk. Jag kände hur förväntan låg i luften, men förstod aldrig riktigt varför. Det var ju bara plastlådor och såsslevar som skulle avhandlas. Eller?

Nej, jag hade aldrig förstått fashinationen för Tupperware men så var jag ju fel målgrupp också, tänkte jag överslätande och tog en till klunk av vinet.

Den följande timmen lättade spänningen och alla Tupperwares produkter fick sig en ordentlig genomgång av den entusiastiska demonstratören. Uttråkad såg jag på när kvinnorna lade ut hundralapp efter hundralapp på de förmodat hållbara plastredskapen.

Äntligen var det över, tänkte jag när den sprudlande demonstratören packade ihop det sista. Nu kunde jag få veta mer om Tessans puckade avdelningschef och Lotta på jobbet, tänkte jag och vände mig bort emot samlingen. Men där satt alla uppradade och djupt koncentrerade med blicken mot den rödhåriga kvinnan, trots att det hela var över. Jag förstod ingenting.

Ett kollektivt fnitter spred sig plötsligt i det trånga vardagsrummet. Min kollega Ann-Catrin var rödbrusig i ansiktet och Berit bet på naglarna. Vivvi-Anne flackade med blicken och Kerstin och Susanne stirrade oavbrutet utan att så mycket som blinka.

Döm om min förvåning när Tupperware-tjejen drog fram ett berg av färgglada "vuxenleksaker" och spridde ut dem över vardagsrumsbordet. En susning gick genom rummet. Ann-Catrin började fnittra hysteriskt. Kersin skulle verka mer världsvan och skojade hejvilt om leksakerna.

"Den där skulle Roffe gilla, hans favoritfärg är ju blå! Aaaaaaaaaaaaaah-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha!

De övriga i lokalen skrattade tacksamt med. Det var så mycket enklare om man skrattade bort skammen. Tupperwarekvinnan såg ut att han gjort det här hundratals gånger. Hon demonstrerade fruktiga oljor, Eros glidmedel och femton olika versioner av The Rabbit och geishakulor. Det värsta var någon erigerande kräm för kvinnor som skulle kladdas på de genitala delarna och förbättra blodcirkulationen, vilket skulle öka njutningen. Den fick man ta testa om man ville, sa tupperwarekvinnan glatt. My god! Jag ville egentligen inte veta, tänkte jag när jag såg att Berit ryckte åt sig krämen och slank in på toaletten.

Jag har väl alltid varit emot regelrätta tjejfester, även bland tjejer i min ålder. Fester där alla skulle prata om sina pojkvänner mer än om sig själva trots att pojkvännerna inte ens var med, där det skulle drickas billigt vitvin, lyssnas på schlagers och var och ens sängkammaraktiviteter skulle diskuteras efter för mycket att dricka. Och där det alltid slutade med att grabbgänget dök upp aspackade senare på natten. Men det här?

Till slut var bordet fullt av vibrerande leksaker i tokroliga färger. Ingen vågade röra dem förrän den rödhåriga demonstratören glatt uppmanade dem att känna på dem.

Efter att Rosie trevande klämt lite på den där ljusrosa vibratorn kastade sig kvinnorna över leksakerna. Ett vilt diskuterande satte  igång.

-Ja, men den där köpte jag förra året, den är suveräääääääääääääään!

-Anders blev svartsjuk så fort han såg att jag använt den, sade en annan.

-Oh, den där kittlar dödskönt! Fniss-fniss!

-Hur använder man den här?

-Det här är ju helt tokigt! Gittan, den här måste du testa!


Ljudnivån var nu högre än någonsin. Det skrek och skrattades oavbrutet.

Kanske var deras äkta män intet ont anades. Eller så visste det vad som föresegick på festerna och skulle få sig en riktig omgång ner deras berusade  livskamrat kommit innanför dörren. I didn´t wanna know.


Kommentarer
Postat av: Tove

Den där krämen var en nyhet.. Säg till när nästa party kommer.

2006-08-03 @ 09:41:51
Postat av: marla

Absolut, jag skickar dit dig på studs. Själv håller jag mig borta!

2006-08-03 @ 11:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback