Solfrukost


31746-1

Jag vaknar mitt i den friska luften. Fönstret är öppet och morgonen ung. Det doftar orange höst och svenska äpplen.

Kärleken i kroppen gör mig varm. Jag behåller kärleken för mig själv. Ger den en kram för att den ska stanna innuti mitt bröst.

Det gör ändå bara ont att strö den över någon.
Därför mår jag så bra idag. Allt är rent. Ingen relation finns kvar. Inga fashinerande män. Inga passionerade älskogar - inga gråstunder.

Jag tar på mig mitt långa nattlinne och sätter ner den ena foten mot det lena trägolvet. Så den andra. Mina tånaglar är rödmålade och jag tycker att de är vackra.
Jag går ut i vardagsrummet och det starka morgonljuset strålar in i mina ögon, det gör nästan ont. Jag hör Millish andetag och jag är glad över att jag har henne. Mitt älskade, galna inneboende och Penntroll.

Ett ljus tänder jag. Mitt på mormors 1800-talsköksbord. Det sprider inget ljus men är fint att titta på, ändå.

Hämtar vår hemgjorda citronmarmelad. Jag bakar scones, skär upp några skivor cheddarost, tar fram min mûsli i den fina glasburken och Onakafil. Dansk kavring. Äpplen och bigaråer. Roslagens grova knäckebröd. Zoegakaffe och päronjuice.

Jag väcker Millish. Och i tysthet och frid äter vi vår frukost.


__________________________________________________________________________________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback